Kantoorbus voor Vlaamse pendelaars flopt

©Bart Dewaele_ID

Wegens een gebrek aan succes voert de kantoorbus niet langer pendelaars op vaste lijnen door Vlaanderen.

Een bus met draadloos internet, koffiemachine, vestiaire, printer en toilet die Vlaamse pendelaars naar het werk brengt. De 'kantoorbus', die eruitziet als een gewone bus, werd vorig jaar in september gelanceerd als hét alternatief voor autopendelaars die geen werktijd willen verspillen in de files.

Office on Wheels, de organisatie achter de Kantoorbus, zette in september 2018 negen filegevoelige lijnen op waarmee individuele pendelaars elke ochtend en avond vanop vaste locaties naar Gent, Antwerpen en Brussel konden reizen. Maar de vaste lijnen blijken al een tijd stopgezet, vernam De Tijd. Enkel de verbinding tussen Gent en Brussels Airport bestaat nog.

'We kregen gewoon geen mensen op de bus', zegt Geert Horens, projectverantwoordelijke van Office on Wheels. 'Het werd snel duidelijk dat er weinig impact was. De Kantoorbus bood te weinig flexibiliteit tegenover het openbaar vervoer. De Kantoorbus is een prachtig concept, maar lijdt onder zijn onbekendheid.'

Colruyt

De kantoorbussen blijven voorlopig wel rijden voor Colruyt. De supermarktketen laat werknemers sinds 2016 met de kantoorbus van Gent naar de hoofdzetel in Halle brengen. De bus met 26 plaatsen zit elke dag zo goed als vol. 'Een bezetting van 15 à 20 man is toch nodig voor de rendabiliteit', klinkt het bij Office on Wheels.

Het busbedrijf hoopt via een b2b-concept de Kantoorbus alsnog te doen slagen. Office on Wheels is op zoek naar bedrijven of bedrijvenparken waarnaar het buslijnen kan inleggen. Er loopt een proefproject van Gent naar het hoofdkantoor van de bakkerijgroep Puratos in Groot-Bijgaarden. Het bedrijf voert eveneens gesprekken met andere bedrijven in filegevoelige gebieden, zoals Mediahuis en Siemens. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect