Maritiem verzekeraar: 'Vrachttarieven zullen stijgen'

Een foto van het Iraanse persagentschap AFP toont een van de aangevallen tankers. ©AFP

De aanval op twee tankers in de Golf van Oman heeft ook invloed op de vrachttarieven. Rederijen moeten extra verzekeringspremies en bibbergeld betalen en rekenen dat door aan hun klanten.

De ongerustheid bij de rederijen is groot na de torpedoaanval op twee tankers donderdag in de Golf van Oman. 'We krijgen continu vragen van klanten', zegt Walter Justers van Proteus Risk Solutions, een specialist in maritieme verzekeringen die gelinkt is aan de Antwerpse verzekeringsmakelaar Vanbreda Risk & Benefits. 

Sinds de vorige aanval van midden mei, toen voor de kust van de Verenigde Arabische Emiraten vier olietankers werden gesaboteerd, hebben verzekeraars de Golf van Oman en de Perzische Golf tot oorlogszone uitgeroepen. Daardoor moeten schepen een extra premie betalen als ze erdoor willen varen. 'We vermoeden dat die premie nu zal stijgen', zegt Justers.

Bibbergeld

De hogere premies zijn niet de enige extra kosten waarmee rederijen geconfronteerd worden. Ze moeten hun bemanning ook bibbergeld betalen voor het risico dat ze lopen als ze een oorlogszone binnenvaren. Meestal komt dat neer op een verdubbeling van het loon. 'Op de financiën van de rederijen heeft dat weinig invloed', zegt Justers. 'Ze rekenen de kosten meestal door aan de bevrachters, de bedrijven die de schepen betalen om hun lading te vervoeren, zoals de oliemaatschappijen Total en Exxon.'

De maritiem verzekeraar verwacht weinig gevolgen voor het vrachtverkeer. 'De meeste rederijen wachten waarschijnlijk even af, maar ik verwacht niet dat het vrachtverkeer zal stokken. Niemand zegt dat de schepen niet in de Golf mogen varen. Er werden donderdag twee schepen aangevallen, maar er passeren er daar honderden per dag.'

Onzichtbare vijand

Internationale scheepvaartverenigingen toonden zich verontrust door de aanslagen van donderdag. De grootste internationale rederijvereniging ter wereld Bimco waarschuwde dat de spanningen in de Golf van Oman intussen het hoogste niveau bereikt hebben, net onder een oorlog. Ze raadde haar leden aan te overwegen de regio te mijden. Ook de vereniging van tankeigenaars Intertanko zei extreem bezorgd te zijn over de veiligheid van de bemanning in de regio.

Die houdt een stok achter de deur. De bemanning van een schip heeft het recht te weigeren een oorlogszone binnen te varen als ze dat te gevaarlijk vindt. Justers acht die kans niet onbestaande omdat schepen zich niet tegen een torpedoaanval kunnen beschermen. 'Een torpedo is een onzichtbare vijand', zegt hij. 'Tegen piraten kan je je bewapenen, maar tegen een torpedo niet. Je kan enkel wegblijven.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect