Ook Euronav voelt corona: 'Tankertarieven tot na de zomer laag'

Euronav tempert de verwachtingen voor 2020. ©Wim Kempenaers

De olietankerrederij Euronav maakt van de hernieuwde crisis gebruik om zijn vloot tegen interessante tarieven jonger en dus milieuvriendelijker te maken.

Bij de lange reeks winstwaarschuwingen door het coronavirus mogen we Euronav toevoegen. Terwijl CEO Hugo De Stoop tot voort kort een 'lange opwaartse cyclus' voorspelde, tempert de olietankerrederij door de huidige crisis de verwachtingen voor 2020.

'Wij geloven en hopen dat die tegenwind van tijdelijke aard zal zijn, al vermoeden we dat de tankermarkten de impact zullen voelen tot aan het einde van de zomer in 2020', zegt De Stoop. Hij zegt wel overtuigd te zijn dat de markt voor grote olietankers 'fundamenteel constructief' blijft. 

Euronav   zet onverdroten de verjongingskuur van zijn vloot door, met de aankoop van een supertanker (VLCC) in aanbouw voor 93 miljoen dollar. Het gaat om een zusterschip van de drie relatief milieuvriendelijke VLCC's die de olietankerrederij vorige maand al 'opportunistisch' aankocht.

De rederij geeft wel vaker blijk een neus voor timing te hebben en in crisissituaties, zoals de huidige onrust over de impact van het coronavirus, toe te slaan. Rond Nieuwjaar cashte Euronav, dankbaar gebruikmakend van de heropleving van de markt toen, stevig op drie oude en dus minder ecologische tankers

De beurskoers van Euronav heeft via de algemene verkoopgolf vorige week duidelijk al op de sombere boodschap geanticipeerd: gisteren zakte het aandeel naar het laagste peil in zes maanden, 4 euro of een derde onder de piekkoers van begin januari.

Dit in reactie op de tuimelperte van de belangrijkste vinger aan de pols van de tankertarieven, de Dirty Tanker-index van de Londense Baltic Exchange (zie grafiek). 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud