Smak geld voor 'nieuw' havenlogo

De haven van Antwerpen ©Wim Kempenaers

De Antwerpse haven pakte begin dit jaar met veel bombarie uit met een nieuw logo. Tot ieders verbazing leek het als twee druppels op het oude. Nu blijkt de uitrol ervan meer dan 400.000 euro te kosten.

'De tijd was rijp om de oude branding van de Antwerpse haven in een nieuw jasje te steken', zo klonk het bij het Antwerpse Havenbedrijf toen het begin dit jaar plechtig het nieuw logo voor de Antwerpse haven aankondigde. Maar behalve de rondere vorm was er amper iets aan het logo veranderd, zelfs het lettertype van 'Port of Antwerp' bleef quasi ongewijzigd. 'De nieuwe branding staat symbool voor de haven van de toekomst', gaf haventopman Jacques Vandermeiren toen als verklaring,' en belichaamt de nieuwe richting die de haven inslaat'.

Als toemaatje werd er een nieuwe baseline aan toegevoegd: 'Een met de wereld'.

430.000 euro
Prijskaartje
Het reclamebureau BBDO kreeg 148.000 euro voor het ontwerp van het nieuwe logo en de nieuwe huisstijlgids, exclusief btw. De aanpassing op briefpapier, vlaggen en bedrijfswagens kostte nog eens 250.000 euro.

Maar die rebranding blijkt een stevige cent te hebben gekost, zo blijkt uit onderzoek van Gazet van Antwerpen. De krant vroeg het Havenbedrijf herhaaldelijk naar de kostprijs. Toen die concrete cijfers weigerde, riep de Gazet openbaarheid van bestuur in en moest het Havenbedrijf transparantie verlenen.

Het oude logo ©rv

Daaruit blijkt dat het ontwerp van het logo en de huisstijlgids werden uitgevoerd door het reclamebureau BBDO. Die kreeg er 148.000 euro voor, exclusief btw. De aanpassing van het nieuwe logo op de website, sociale media, briefpapier, kaartjes, vlaggen en bedrijfswagens kostten nog eens 250.000 euro, zo bleek uit een antwoord van Antwerps havenschepen Annick De Ridder op een vraag van Antwerps fractieleider voor Groen, Wouter van Besien. Totale kostprijs: circa 430.000 euro.

Het nieuwe logo ©rv

Volgens het Antwerpse Havenbedrijf omvat het bedrag niet enkel het logo maar gaat het om de uitwerking van 'een nieuwe basispositionering, nieuwe beeldtaal, nieuwe huisstijl en de volledige implementatie ervan'.

Dat het nieuwe logo nauwelijks verschilt van het oude, is volgens het Havenbedrijf een bewuste keuze. 'Het logo evolueert en bouwt verder op ons vorig logo. Het grootste verschil zit hem in het hele grafische systeem er omheen, in de beeldtaal, in de tone of voice. Het is belangrijk dat we met onze positionering en bijhorende branding kunnen meespelen op internationaal en wereldniveau', is nog de uitleg. 'We hebben een uitstraling nodig die ook aanspreekt in China, Brazilië en Afrika.'

Volgens het Havenbedrijf is het ook in andere organisaties gebruikelijk dat een logo om de zeven jaar wordt vernieuwd en opgefrist. 'Het bedrag mag op het eerste gezicht een hoge prijs lijken maar we bekijken de investering dan ook over een termijn van zeven jaar'. Weinig, zo staat tussen de lijnen te lezen, gezien de jaarlijkse omzet van 300 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect