Spoortop wil af van omstreden 36 urenweek

De spoortop wil al langer dat het personeel soepeler gaat werken. ©BELGA

De NMBS en Infrabel willen de 36 urenweek op het spoor afschaffen. Maar die gevoelige maatregel zou enkel nieuwe personeelsleden treffen.

De NMBS en de netbeheerder Infrabel willen af van de 36 urenweek op het spoor. Nieuw aangeworven personeelsleden zouden vanaf 1 januari 38 uur per week moeten werken. Het voorstel maakt deel uit van het ontwerp van sociaal protocolakkoord voor de periode 2020-2022, dat momenteel op tafel ligt. Dat vernam De Tijd van verschillende bronnen.

Het spoorpersoneel moet vandaag volgens zijn statuut 36 uur per week werken, maar presteert in de praktijk 40 uur. Door dat overwerk hebben de spoorwerknemers elk jaar recht op 13 compensatiedagen én 13 vrij te kiezen kredietdagen. Die komen boven op de 24 à 26 wettelijke verlofdagen en de 11 feestdagen.

De directie van het spoor wil al langer af van dat royale regime om de productiviteit van het personeel te verhogen. Volgens het nieuwe voorstel zouden nieuwe werknemers 38 uur per week moeten werken. Wellicht verliezen ze in dat geval de 13 kredietdagen.

Toegeving

Door de afschaffing te beperken tot nieuw personeel doet de spoordirectie een toegeving aan de vakbonden.

Aanvankelijk wilde de directie de 36 urenweek voor het volledige personeel afschaffen. Maar dat lag erg gevoelig bij de vakbonden. ‘We hebben daar jaren voor gevochten en met minder loon ook voor betaald’, klinkt het. Het voorstel was zelfs de belangrijkste reden waarom de machtige socialistische vakbond begin juli de onderhandelingstafel verliet.

Door de afschaffing te beperken tot nieuw personeel doet de spoordirectie een toegeving aan de vakbonden. Ook de geplande afschaffing van 26 december als feestdag ligt niet meer op tafel. In het sociaal akkoord van 2016 waren met 2 en 15 november al twee extralegale feestdagen verdwenen.

Het is onzeker of de vakbondsleden, die zich moeten uitspreken over het plan, de gedeeltelijke afschaffing van de 36 urenweek slikken. Als nieuwe personeelsleden een ander werkregime krijgen, komen er barsten in het gekoesterde eenheidsstatuut dat de werknemers van de NMBS, Infrabel en hun gezamenlijke personeelsdienst HR Rail hebben.

Flexibiliteit

Het is net die statutaire benoeming die de spoortop al langer wil beperken. Vooral NMBS-CEO Sophie Dutordoir eist meer flexibiliteit en wil dat het spoorbedrijf, net als Bpost en de telecommer Proximus, meer contractuelen kan aannemen. ‘Dat is zeer delicaat, maar het moet eens gebeuren’, zegt een spoorbron.

Het is onzeker of de vakbondsleden de gedeeltelijke afschaffing van de 36 urenweek zullen slikken.

De spoortop droomt ervan contractuelen te lokken met extralegale voordelen. Als statutairen die ook willen, moeten ze hun statuut opgeven. Volgens De Klapper, het ledenblad van de socialistische vakbond, komt er een ‘analyse met betrekking tot de sociale voordelen voor het contractueel personeel’.

HR Rail wil niet reageren zolang er geen definitief akkoord is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect