Advertentie

Stiptheid treinen zwaar achteruit

Ook in april reden de treinen minder stipt dan een jaar eerder. ©BELGA

Vijf maanden op rij al gaat de stiptheid op het Belgische spoor achteruit.

89,2 procent van de passagierstreinen reden in april stipt, wat betekent dat ze met minder dan 6 minuten vertraging in hun eindstation aankwamen. Dat blijkt uit de stiptheidscijfers van de NMBS en de infrastructuurbeheerder Infrabel. 

De stiptheid lag 3,4 procentpunt lager dan in april 2017, wat de grootste daling sinds lang betekent. De stiptheidscijfers gaan nu al voor de vijfde maand op rij achteruit

Ook voor afgeschafte treinen scoort het spoor zwak. In april werden 1.450 treinen, of 1,4 procent van het totaal geschrapt, tegenover 0,8 procent in april 2017. Die cijfers verslechteren nu al acht maanden op rij. 

Botsing

Volgens de NMBS was de slechte stiptheid in april te wijten aan een reeks incidenten. Zo ging een ontkoppeld treinstel vanuit Brussel-Noord op eigen houtje rijden, waarna het lege treinstel richting Schaarbeek op een rijdende trein botste. Dat voorval leidde tot meer dan 4.000 minuten vertraging in de Brusselse avondspits.

1.450
NMBS
Een zieke treinbestuurder op de Brusselse Noord-Zuidverbinding zorgde op 26 april voor 1.450 minuten vertraging op het spoor.

Een zieke treinbestuurder in Brussel-Centraal zorgde voor 1.450 minuten vertraging

'De punctuele incidenten gebeurden op enkele belangrijke assen, waardoor je meteen een zware impact op het net krijgt', zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols. 

Kopzorg

De zwakke stiptheid baart de spoortop alsmaar meer zorgen. De NMBS en Infrabel zitten ver onder de doelstellingen van de federale regering, die stiptheid en reizigerscommunicatie tot prioriteit bombardeerden.

Midden december hekelde minister van Mobiliteit François Bellot (MR) nog de 'onaanvaardbare' stiptheidscijfers in een persbericht. 'Ik kan helaas alleen maar een ongunstige evolutie van de toestand op het spoor vaststellen', klaagde Bellot toen.

De NMBS heeft sindsdien een systeem opgezet om pannes sneller op te sporen. Ook wil het spoorbedrijf 6.000 smartwatches kopen, zodat treinbegeleiders de treinen precies op tijd laten vertrekken.

De infrastructuurbeheerder Infrabel haalde eerder deze maand opmerkelijk hard uit naar de Duitse toeleverancier Siemens. De nieuwe assentellers die Siemens sinds vorig jaar installeert, werken niet naar behoren. De assentellers lokaliseren de treinen, wat cruciaal is voor de werking van de seinlichten. Als de detectieapparatuur weer eens uitvalt, blijft het sein op rood staan, waardoor de treinen niet kunnen rijden. Infrabel eiste een snelle oplossing van Siemens. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud