Treinbestuurder rijdt te traag en hoopt zo op ontslag

De treinbestuurder deed de trein opzettelijk te laat aankomen. ©Photo News

Een treinbestuurder van de NMBS liet deze week een trein met opzet 37 minuten later aankomen omdat hij wil ontslagen worden.

De treinbestuurder wil zo snel mogelijk weg bij de NMBS omdat hij een contract heeft in de veel beter betaalde privésector. Aangezien bij de NMBS een opzegtermijn van een jaar geldt voor treinbestuurders, probeert hij op deze manier zo snel mogelijk ontslagen te worden.

De christelijke spoorvakbond kan zich niet vinden in de actie die nu 'operatie slak' wordt genoemd. Toch is ze ook niet verrast: ‘Er is veel ongenoegen bij de treinbestuurders’, zegt Luc Piens, topman van de spoorvakbond. Hij vervolgt door te zeggen dat het ‘een vreemde manier van werken is die de dienstverlening aan de reiziger schaadt’.

Onaanvaardbaar volgens NMBS

‘De treinbestuurder in kwestie belemmert doelbewust het vlotte treinverkeer. Dat is strafbaar volgens het strafwetboek.’
Inez De Coninck
N-VA-Kamerlid

‘Er is veel ongenoegen bij de treinbestuurders. We betreuren dat die problematiek niet wordt aangepakt’, gaat Piens verder. Door een tekort aan treinbestuurders kunnen ze massaal hun verlofdagen niet opnemen, stelt de topman. Daarnaast wordt hun toekomstige pensioenregeling onder de loep genomen en wordt er gesleuteld aan de stelsels van deeltijds werken. ‘Dat weegt op hun motivatie. Bovendien is het een erg zware job. Het is de klok rond werken.’

NMBS vindt het handelen van de treinbestuurder onaanvaardbaar. ‘We gaan in gesprek met de betrokken treinbestuurder en gaan dit intern bekijken’, zegt de woordvoerder. ‘Treinbestuurders volgen bij ons een opleiding die een jaar duurt. Dat is een hele investering. Bij ontslag moeten we een nieuwe treinbestuurder aanwerven, die ook een opleiding van een jaar moet krijgen. Vandaar de opzegtermijn’, luidt de argumentatie van de NMBS.

Strafrechtelijk vervolgbaar

De N-VA noemt de actie ‘een volledig misprijzen van de reizigers, de NMBS als werkgever en de belastingbetaler.’ N-VA-Kamerlid Inez De Coninck zegt dat de actie mogelijk strafrechtelijk vervolgbaar is: ‘De treinbestuurder in kwestie belemmert doelbewust het vlotte treinverkeer. Dat is strafbaar volgens het strafwetboek.’

De spoorvakbond is gekant tegen de opzegtermijn van een jaar. De opleiding tot treinbestuurder kost 75.000 euro. 'Na zo’n dure opleiding is het logisch dat de NMBS haar treinbestuurders niet zomaar laat vertrekken’, zegt Inez De Coninck (N-VA).

In 2017 hebben een tachtigtal treinbestuurders hun ontslag ingediend. Zij vertrekken dus in 2018. Dit jaar wil de NMBS er 317 aanwerven. 

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content