opmerkelijk

Truckers moeten meer kunnen zien

Bij de Mercedes Econic kan de chauffeur dankzij een lagere cabine en meer glas beter de zwakke weggebruikers rond zich opmerken.

Om het aantal dodehoekongevallen met trucks te verminderen zouden de cabines anders ontworpen moeten worden zodat de truckers voetgangers en fietsers beter kunnen zien.

Brussel en achttien andere Europese steden vragen dat de Europese Commissie strengere voorschriften oplegt voor vrachtwagenconstructeurs. In ene brief aan commissievoorzitter Jean-Claude Juncker pleiten ze onder andere voor grotere ruiten en een lagere cabine, schrijft De Standaard.

Als de vrachtwagenchauffeur door een aangepaste cabine beter de voetgangers en fietsers in de stad kan zien, komen er minder aanrijdingen met zwakke weggebruikers, is de redenering. 

De gevraagde aanpassingen zijn haalbaar, want bijvoorbeeld sommige Brusselse vuilniswagens zijn al zodanig ontworpen dat de kans op dodehoekongevallen vermindert.

Levens redden

'Dit voorstel dat levens zal redden ligt al lang op de Europese tafel', reageert het kabinet van Brusselse minister van Mobiliteit, Pascal Smet (SP.A) in de krant. 'De manier waarop vrachtwagens vandaag ontworpen zijn, houdt geen rekening met andere weggebruikers.'

Dat Brussel samen met andere steden als Parijs, Berlijn, Londen en Amsterdam nu in de pen kruipen heeft te maken met de voorbereidingen die Europa treft voor nieuwe veiligheidsregels. De Safety Regulation uit 2009 is aan herziening toe.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content