Van Hool bouwt megafabriek in Tennessee

Filip Van Hool ceo van Belgische busbouwer Van Hool ©Wim Kempenaers (WKB)

Van Hool start dit jaar met de bouw van een megafabriek in de Verenigde Staten. De Belgische busbouwer gaat er bussen bouwen voor het openbaar vervoer. De fabriek wordt een kopie van die in Macedonië.

Filip Van Hool, de topman van de busbouwer Van Hool, opende midden 2014 een nagelnieuwe busfabriek in Macedonië. In België kon hij voor de bouw van standaardbussen niet langer concurreren met wereldspelers als Mercedes, VW, Iveco en Volvo. In Macedonië, waar de loonkosten 80 procent lager liggen dan in de hoofdzetel in Koningshooikt, kon dat wel.

Kopie van Macedonië

De fabriek in Macedonië is een enorm succes. Van Hool kopieert dat model nu naar de VS. In Amerika is er een enorme vraag naar bussen voor het openbaar vervoer. De vraag is er hoger dan het aanbod en de levertijden zijn lang.

De Amerikaanse fabriek wordt een kopie van die in Macedonië
Filip Van Hool
Ceo Van Hool

Van Hool droomt er al lang van een deel van de Amerikaanse stadsbussenmarkt in te palmen, maar dat kon niet. De Amerikaanse openbare besturen zijn verplicht de Buy American Act te volgen. Ze mogen enkel bussen kopen die voor 70 procent in de VS zijn gebouwd. Met een nieuwe fabriek in de VS voldoet Van Hool daar nu aan.

Tennessee

‘De fabriek komt in de staat Tennessee, in het zuidoosten van de VS, op een uur rijden van Knoxville', zegt Van Hool. 'Ze wordt een kopie van die in Macedonië en ze wordt modulair gebouwd. Zo kunnen we in fases groeien. Vanaf 2020 willen we er 400 bussen per jaar produceren. De bouw begint in de tweede helft van 2018. In een eerste fase willen we 450 tot 500 mensen aanwerven. Op termijn gaan we naar 1.000 mensen, zoals in Macedonië.’

De exacte locatie van de fabriek en het precieze investeringsbedrag wil Van Hool niet kwijt. 'Maar het zal meer zijn dan in Skopje. Amerika is duurder.'

450
Tennessee
Van Hool zal in een eerste fase 450 tot 500 mensen in dienst nemen in zijn nieuwe fabriek in Tennessee

Van Hool pompte in Macedonië in een eerste fase 25 miljoen euro en nadien nog eens 15 miljoen euro in de fabriek. Er worden 700 bussen per jaar gebouwd.

‘We zijn op weg naar de kaap van 800 bussen', zegt Van Hool. 'Op termijn moet dat naar 1.000. Ik zeg niet vlug dat ik tevreden ben, maar over Macedonië ben ik dat echt. Ik ben er graag en er wordt heel hard gewerkt’.

Autocars

Voor alle duidelijkheid: Van Hool is al fors aanwezig op de Amerikaanse markt. Het is er sinds 2015 marktleider voor touringcars. Het levert al jaren gesofistikeerde premiumbussen en dubbeldekkers voor Google, Apple en Facebook en tal van autocarbedrijven.

Van Hool levert al jaren gesofistikeerde premiumbussen en dubbeldekkers voor Google, Apple en Facebook en tal van autocarbedrijven.

Voor privébedrijven geldt de made-in-the-USA verplichting niet. Via zijn distributeur ABC, waarin het een belang van 38 procent heeft, leverde Van Hool al meer dan 10.000 autocars aan privéklanten in de VS. Het gros wordt in Macedonië gebouwd, de meer gespecialiseerde bussen in Koningshooikt bij Lier.

‘De markt van de touringcars bedraagt in de VS ongeveer 2.000 à 2.500 stuks per jaar, die van de stadsbussen is met 8.000 à 8.500 stuks per jaar vier keer groter’, zegt Van Hool.

Van Hool heeft ook plannen voor de bouw van een 100 procent elektrische autocar, met een actieradius van 300 km. ‘Die wordt in België ontwikkeld. De productie zal in Macedonië gebeuren, maar op termijn ook in de VS’.

Belgische werkgelegenheid

De impact van de nieuwe Amerikaanse fabriek op de Belgische werkgelegenheid is miniem. Van Hool gaf na de bouw in Macedonië al aan dat in België - waar de winstmarges miniem zijn - een uitbreidingsstop geldt.

De werkgelegenheid in België heeft al lang zijn limiet bereikt. Nu werken in Lier 3.450 mensen. In 2011 had Van Hool in België nog 4.200 mensen in dienst en rolden er 1.600 bussen uit de fabriek.

We hebben in onze Belgische fabriek enkele belangrijke bestellingen binnen. We voelen dat de conjunctuur aantrekt. 2018 wordt beter dan 2017’.
Filip Van Hool

In Koningshooikt worden jaarlijks zo'n 600 gespecialiseerde bussen en trambussen gebouwd, naast zo'n 3.000 industriële voertuigen (onder meer opleggers), een segment dat draait als een tierelier, stelt Van Hool.

‘We hebben in onze Belgische fabriek enkele belangrijke bestellingen voor trambussen, gespecialiseerde dubbeldekkers en bussen met alternatieve aandrijvingen. We voelen dat de conjunctuur aantrekt. 2018 wordt beter dan 2017’.

Van Hool schat dat de winst van 2017 op hetzelfde niveau uitkomt als in 2016, een slordige 15 miljoen euro. De omzet bedroeg in 2016 580 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud