Van Hool groter in Macedonië dan in België

De Lierse busbouwer Van Hool werkt alsmaar meer vanuit Macedonië ©BELGA

De busbouwer Van Hool zal volgend jaar voor het eerst meer bussen bouwen in zijn vestiging in Macedonië dan in zijn thuisbasis Koningshooikt. Ook de duurdere exemplaren.

We kregen Filip Van Hool, CEO van de gelijknamige busbouwer, gisteren aan de lijn op een wat krakende lijn vanuit Macedonië. ‘We zijn hier volop aan het werken aan onze capaciteitsuitbreiding van vier naar acht productielijnen.’

Die uitbreiding zat er aan te komen. Vorig jaar werd bekend dat het familiebedrijf 15 miljoen euro investeert in zijn Macedonische fabriek. In een eerste fase ging het om een nieuw magazijn en een verfspuiterij, in 2017-2018 om een verdubbeling van het aantal productielijnen.

PROFIEL VAN HOOL

Opgericht in 1947 door Bernard Van Hool, die 10 kinderen had. Vier van hen zijn nog aandeelhouder.

Omzet 2016: 579 miljoen (-4%).

Bedrijfswinst: 24 miljoen euro (+100%).

4.500 werknemers, van wie 3.700 in de fabriek in Koningshooikt en 800 in Macedonië.

- Bouwde vorig jaar 1.200 bussen, waarvan de helft in zijn fabriek in Macedonië.

De werkzaamheden sluiten naadloos aan bij de verdere verschuiving die Van Hool plant van zijn productie van België naar Macedonië. Opvallend daarbij is dat binnenkort niet meer alleen de voertuigen met lage toegevoegde waarde, de standaardbussen zeg maar, daar gebouwd zullen worden, maar steeds meer ook de duurdere en luxueuzere bussen.

Tot nu toe had Van Hool de vakbonden en personeel altijd gerustgesteld met de boodschap dat de hogere loonkosten in België alleen in de productie van goedkopere bussen ongunstig uitvielen.

‘We hebben geen keuze’, verdedigt Van Hool zich nu. ‘Er komt volop prijsdruk doordat onze concurrenten (de grote producenten zoals Mercedes, Iveco en Volvo, red.) nu ook het duurdere segment van bussen hebben verhuisd naar lagelonenlanden, onder meer naar Turkije. Als we het financieel plaatje voor onszelf schetsen moeten we wel volgen.’

Macedonië

Dat plaatje zag er vorig jaar weer iets beter uit dan het jaar ervoor, precies door de delokalisatie naar Macedonië sedert midden 2014. De geconsolideerde omzet daalde weliswaar van 579 miljoen euro naar 557 miljoen euro, maar de bedrijfswinst verdubbelde tot 24 miljoen euro, en de nettowinst kwam uit op 15 miljoen euro.

‘Die dubbele beweging heeft te maken met onze productie in Macedonië’, legt Van Hool uit. ‘Ondanks gelijkgebleven volumes daalde de omzet doordat we daar goedkopere bussen maken. En omdat de marges, door de lagere loonkosten, op die bussen hoger liggen, stijgt onze winst.’

Waar Van Hool in 2015 500 bussen per jaar produceerde in Skopje moet dat met de nieuwe investeringen in 2019 naar 900. In 2015 werden in Koningshooikt nog 840 bussen gemaakt. Vorig jaar kwam de verdeling gelijk uit op 600 in elke vestiging. Maar volgend jaar zal de balans voor het eerst overhellen in het voordeel van de buitenlandse fabriek. ‘We gaan 500 bussen bouwen in België en 700 in Skopje.’

Van een daling van de loonkosten voelen we niets. De taxshift is een lachertje.
filip van hool
ceo busbouwer van hool

Of de busbouwer dan geen beterschap voelt door de taxshift, met lagere Belgische loonkosten tot gevolg? ‘Daar voelen we niets van. De taxshift is een lachertje. Ook tegenover onze buurlanden is het effect nul’, reageert de CEO laconiek.

Touringcars

In 2016 werkten er in België 400 mensen minder dan het jaar voordien. 180 jobs verdwenen door de sluiting van de verlieslatende Eosfabriek in Bree, de rest door natuurlijke afvloeiing. Vandaag werken in België nog 3.700 mensen op een totaal van 4.500, waardoor het bedrijf nog steeds de op vier na grootste private werkgever blijft van België.

Van Hool ontkent evenwel met klem dat de productiedaling in België een één-op-één-effect heeft op de tewerkstelling. ‘Er volgt ook dit jaar weliswaar nog een lichte daling, maar zonder gedwongen ontslagen. In België bouwen we dubbeldekkers, gelede bussen, soms met hybride aandrijving en de luxueuze, op maat gemaakte touringcars. Voor één zo’n complexe bus heb je misschien dubbel zoveel arbeiders nodig dan voor een standaardbus.’

Amerika boomt

Het succes van de Macedonische fabriek is grotendeels te danken aan de stijgende afzet van standaardbussen op de Amerikaanse markt. Voor de import en de verdeling van die bussen werkt het bedrijf samen met het Amerikaanse bedrijf ABC Companies, waarin het een belang heeft van 38 procent.

De plannen voor een splinternieuwe fabriek in de VS voor de productie van publieke bussen - die ‘Made in America’ moeten zijn - zitten in de laatste rechte lijn. ‘We zitten in de fase van de finetuning van het ontwerp en de engineering van de fabriek en van de organisatie van de verkoop. En we twijfelen nog tussen enkele locaties.’

De groei van de winst had bij Van Hool ook te maken met de florerende divisie van industriële voertuigen, vooral opleggers voor vrachtwagens. Die afdeling draaide meer marge door de recente automatisering. Onlangs wist Van Hool nog een megaorder binnen te halen van 488 tankcontainers voor het Duitse chemiebedrijf BASF, goed voor ongeveer 30 miljoen euro over twee à drie jaar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect