Van Hool haalt groot trambuscontract binnen

Een trambus van Van Hool ©van hool

De busbouwer gaat 58 trambussen bouwen voor de Noorse stad Trondheim. Het is de grootste bestelling ooit voor dat soort bussen. Van Hool zoekt 200 extra werknemers.

De Lierse busproducent Van Hool sloot daarvoor een contract met Nettbuss en Tide, de busfirma's die in opdracht rijden van de openbarevervoersmaatschappij AtB in Trondheim. Het gaat om gelede hybride bussen van 24 meter lang die het uitzicht hebben van een tram.

Van Hool wil geen cijfers geven over de waarde van het contract. De prijs van dergelijke bussen schommelt al vlug rond 1 miljoen euro. De eerste voertuigen worden geleverd eind 2018, de rest volgt in de loop van 2019.

1 miljoen
Prijs voor trambus
De catalogusprijs voor een trambus gaat snel richting 1 miljoen euro per stuk.

Voor Van Hool is het de grootste bestelling ooit in dat segment. De bussen worden gebouwd in de vestiging in Koningshooikt. Ze zijn belangrijk omdat de toegevoegde waarde groot is. Van Hool gaat samenwerken met een Noorse firma voor het onderhoud van de trambussen.

Vacatures

Dankzij dat nieuwe order zit het orderboekje van Van Hool voor dit jaar omzeggens volledig vol, zegt Dirk Snauwaert, de woordvoerder van Van Hool. 'Het wordt zelfs een uitdaging, want om alle werk te kunnen uitvoeren zijn we op zoek naar 200 mensen, zowel voor onze busafdeling als voor onze afdeling industriële voertuigen.'

Eind april houdt Van Hool een jobdag om geschikt personeel te vinden. 'We zijn op zoek naar technische profielen: monteurs, lassers... Niet makkelijk want het gaat om knelpuntberoepen.'

Succes

We zijn op zoek naar technische profielen. Niet makkelijk, want monteurs, lassers en dies meer zijn knelpuntberoepen.
Dirk Snauwaert
Woordvoerder Van Hool

De trambus, waarvan Van Hool een van de pioniers is, blijkt een succes. Van Hool bouwde al 250 trambussen voor steden als Metz, Pau, Nîmes, Barcelona, Parma, Genève, Malmö, Bergen, Hamburg, Linz en Belfast. In ons land zet De Lijn tegen oktober 2019 14 trambussen in in de Brussels Noordrand.

Het principe van de trambus ontstond tien jaar geleden. Ontwerpers van Van Hool begonnen toen met de ontwikkeling van een nieuw soort bus die lijkt op een tram. Dat gebeurde op vraag van stadsbesturen die hun openbaar vervoer wilden upgraden. Een tram is meer synoniem voor luxe en heeft een groener imago, een bus wordt nog altijd meer geassocieerd met lawaai en minder comfort. Dat resulteerde in 2011 in de eerste Van Hool-trambus.

In sommige steden zoals in Metz, waar Van Hool zijn eerste groot trambusorder binnenhaalde, worden trambussen ingezet in een eigen speciaal aangelegde bedding. In Trondheim zullen de bussen gedeeltelijk in eigen bedding en gedeeltelijk op de openbare bus- en taxibanen rijden.

In het Oosterijkse Linz en het Italiaanse Parma leverde Van Hool trolley-trambussen die over een autonome batterij beschikken. Die kunnen tien km autonoom rijden los van het trolley-netwerk als zich op hun rijbaan een ongeval voortdoet.

.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect