Vlaanderen haalt 350.000 vrachtwagens van de weg

Er komen 16 projecten om vrachtvervoer te verschuiven van de weg naar het water of het spoor. ©rv

De Vlaamse overheid en de Vlaamse havenbesturen ondersteunen vanaf 2018 16 projecten die vrachtvervoer van de weg halen en verschuiven naar de waterweg of het spoor.

Dankzij die projecten zullen er jaarlijks 350.000 vrachtwagens minder rondrijden op onze wegen. 'Dit zijn ondernemers die zich niet meer blindstaren op de file aan de voordeur, maar oog hebben voor de mogelijkheden die openliggen aan de achterdeur', zegt Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

De files in Vlaanderen worden almaar langer. Dat is maandag nog gebleken uit nieuwe cijfers van het Vlaams Verkeerscentrum. De gemiddelde dagelijkse filelengte steeg in 2017 naar 169 kilometer, 11 kilometer meer dan het jaar voordien.

Volgens Weyts 'verlammen die files mens, milieu en economie'. 'De stilstand weegt ook op onze Vlaamse havens, die goederen vlot moeten kunnen versluizen naar het hinterland', klinkt het.

De Vlaamse overheid is met de havens op zoek gegaan naar innovatieve projecten voor een duurzamer vrachtvervoer. Van de 41 ingediende projecten krijgen er nu 16 steun. 'We hebben gekozen voor projecten die op korte termijn veel volume van de weg kunnen halen', zegt Weyts. 'Die initiatieven moeten samen wel 350.000 vrachtwagens van onze wegen halen.'

Alle ondersteunde projecten maken volgens Weyts slim gebruik van de alternatieven voor het wegtransport. Enkele projecten realiseren een nieuwe binnenvaart- en of spoorverbinding. Er wordt bijvoorbeeld een open spoorverbinding tussen Zeebrugge en Dourges opgezet. Andere projecten zetten lading van de weg over naar de binnenvaart of het spoor. Het gaat onder meer om containers, cacao en afval. Een ander project wil vrachtwagens 's nachts laten rijden in plaats van overdag.

Er werden ook twee havenoverschrijdende projecten geselecteerd. De haven van Antwerpen en die van Gent krijgen een nieuwe binnenvaartverbinding die de containerstromen tussen die havens zal bundelen. Voorts zullen containers en auto's die nu via de weg tussen de havens van Gent en Zeebrugge worden vervoerd, worden overgezet naar de binnenvaart.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content