Weer bang afwachten voor Bombardier Brugge

De medewerkers van Bombardier in Brugge hopen dat ze ontsnappen aan een nieuwe ontslagronde. ©Stefaan Temmerman

De vliegtuig- en treinbouwer Bombardier schrapt wereldwijd 5.000 jobs. De vestiging in Brugge, waar al een herstructurering loopt, heeft nog geen uitsluitsel over haar lot.

Bij de aankondiging van zijn derde kwartaalresultaten maakte Bombardier, de Canadese producent van vliegtuigen en treinstellen, bekend alweer in te grijpen op zijn organisatie. Tijdens de komende 12 tot 18 maanden gaan er wereldwijd 5.000 banen uit, goed voor jaarlijks 250 miljoen dollar aan kostenbesparingen. Tegelijk verkoopt het bedrijf enkele vliegtuigactiviteiten. 

Met de nieuwe kostenbesparingen is het alweer bang afwachten in Brugge, waar Bombardier zijn enige vestiging in BelgiĆ« heeft. Daar is de vorige ontslagronde nog niet rond. Bombardier verloor in het voorjaar van 2017 zijn positie als 'lead site', waarna de aankondiging volgde dat 160 jobs op de helling stonden. Tegelijk werden 40 contracten niet verlengd. Na overleg kon het jobverlies beperkt worden tot 120, veelal vrijwillige vertrekkers. 

Minimum

Welke impact Brugge ditmaal ondervindt van de wereldwijde ontslagronde is nog niet duidelijk. Het zwaartepunt van de ontslagronde ligt deze keer in de vliegtuigtak. Daar verdwijnen 3.700 van de 5.000 jobs. De tak voor trein- en trammaterieel levert de overige inspanningen. Bombardier Brugge produceert trein- en tramstellen en valt dus binnen die laatste tak. 

Als dit betekent dat we extra moeten snijden, vrees ik het ergste.
Steven Bogaerts
Hoofdafgevaardigde ACV Metea

'Er was meteen overleg met de directie, die vooraf geen weet had van de aankondiging', is te horen bij ACV Metea-vakbondsman Steven Bogaert. 'Als dit betekent dat we extra moeten snijden, vrees ik het ergste. We zitten nu al op het minimum. Door de vorige herstructurering is er nu al te weinig competentie in huis. We moeten een beroep doen op externe firma's.' Een nieuwe ontslagronde zou neerkomen op een sluiting. 

De vakbonden hopen dat het NMBS-order uit 2015, om tot in 2021 450 dubbeldeksrijtuigen te leveren, voldoende garanties biedt om te ontsnappen aan een nieuwe herstructurering. Die bestelling bevat bovendien een optie voor meer treinstellen. 'We hopen oprecht dat er geen impact is. Er zijn meerdere vestigingen in Duitsland, misschien zijn zij ditmaal aan de beurt', besluit Bogaert. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content