Alstom en GE slepen Indiaas megaorder in de wacht

Reizigers op een overvolle trein in de agglomeratie van New Delhi ©REUTERS

1000 diesel- en 800 elektrische locomotieven, twee nieuwe fabrieken en een totale waarde van 5,2 miljard euro: zo luiden de slagcijfers van de eerste megabestelling die India bij buitenlandse bedrijven plaatst om zijn spoorweginfrastructuur te moderniseren.

De gelukkigen zijn de Franse groep Alstom en zijn Amerikaanse concurrent General Electric. Ook Bombardier en Siemens waren in de running voor het order, waarover tien jaar lang werd onderhandeld, maar zij vielen te langen laatste uit de boot.

Alstom mag voor Indian Railways 800 elektrische locomotieven bouwen, een opdracht ter waarde van 2,8 miljard euro die over een tijdspanne van tien jaar moet worden uitgevoerd. Het definitieve contract wordt over een maand getekend en omvat ook de bouw van een fabriek in Bihar, een arme staat in het oosten van het land. Op die manier zullen de locomotieven het keurmerk ‘Made in India’ kunnen dragen, dat door premier Narendra Modi gepromoot wordt. Tegelijkertijd zal de productie honderden banen creëren.

Voor General Electric is een vergelijkbaar contract weggelegd. Het Amerikaanse concern mag 1.000 diesellocomotieven leveren over een periode van 11 jaar, een bestelling ter waarde van (omgerekend) 2,4 miljard euro. Ook in dit geval zal de productie in India zelf gebeuren, in een nieuw gebouwde fabriek die in handen is van een joint venture onderneming (74% GE, 26% Indiase staat).

Het locomotievencontract is het eerste dat wordt toegekend sinds India vorig jaar de sector openstelde voor 100 procent buitenlandse investeringen. Premier Modi wil op die manier niet alleen werk creëren, maar ook de Indiase spoorwegen moderniseren.

Het land beschikt over een uitgestrekt spoornetwerk, het vierde grootste ter wereld, maar het verkeert in slechte staat. Het wordt zeer intens gebruikt – dagelijks door meer dan 23 miljoen mensen – en dateert nog grotendeels uit het Britse koloniale tijdperk. De regering-Modi heeft daarom besloten de komende vijf jaar 137 miljard dollar te investeren om de toestand te verbeteren. Het geld wil India halen bij buitenlandse pensioenfondsen en internationale instellingen, maar ook uit de verkoop van activa.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud