Alweer staking op Duits spoor

Een nieuwe Duitse spoorstaking staat op stapel. ©AFP

De impasse bij de Duitse spoorwegen is compleet. De treinbestuurdersvakbond GDL kondigt een staking aan die woensdagochtend begint, maar nog geen einddatum opgekleefd krijgt. Het is al de negende staking in tien maanden.

Het aanslepend conflict tussen de Duitse treinbestuurdersvakbond GDL en de directie van spoorwegmaatschappij Deutsche Bahn kent een nieuwe climax. Na stukgelopen gesprekken tussen beide partijen op zondag kondigt de GDL een nieuwe staking aan. Vanaf dinsdag om 15 uur gaat het vrachtverkeer plat, de reizigerstreinen volgen op woensdagmorgen. 

Opmerkelijk detail is dat de GDL nog geen einddatum kleeft op de staking. Het is een staking met een 'open einde'. GDL zal wel tenminste 48 uur voor het einde van de staking communiceren wanneer dat einde precies valt. Sowieso zal de staking al het hele verlengde Pinksterweekend beslaan, wisten vertegenwoordigers van GDL te melden. De staking dreigt althans spectaculairder te worden dan de vorige, die op 10 mei na zes dagen eindigde. Dat was de langste staking sindds 1994 en kostte volgens economen 750 miljoen euro. 

De GDL hekelt dat de machinisten nog 3 miljoen overuren hebben uitstaan. De vakbond eist dat de lonen 5 procent stijgen en de wekelijkse arbeidsduur van 39 uur met een uur vermindert.

Maar los van de loonkwestie noemen waarnemers de strijd ook een interne vakbondskwestie. De GDL, opgericht in 1867, is de oudste vakbond van Duitsland en vertegenwoordigt vooral machinisten. De Spoor- en Verkeersvakbond (EVG) verdedigt traditioneel de andere spoorberoepen. Maar sinds het einde van de tariefakkoorden vorige zomer liggen beide vakbonden in oorlog.

De militante GDL, waarbij 80 procent van de 20.000 Duitse machinisten zijn aangesloten, wil ook voor andere beroepen onderhandelen. Omgekeerd wil de grotere EVG alle spoorberoepen, dus ook de machinisten, vertegenwoordigen. Deutsche Bahn wil gelijkaardige tariefakkoorden voor elke beroepsgroep en weigert met beide vakbonden apart te onderhandelen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud