Antwerpen en Zeebrugge sluiten containerdeal

©Dieter Telemans/Hollandse Hoogte

De havens van Antwerpen en Zeebrugge hebben een akkoord bereikt om hun containeractiviteiten te bundelen. Dat moet hen wapenen tegen grote concurrent Rotterdam.

De havenbesturen van Antwerpen en Zeebrugge ondertekenen volgende week na maandenlang overleg een akkoord om hun krachten op het vlak van de containeroverslag - de groeimotor van de havens - beter te benutten. Dat gebeurt op verzoek van de rederijen en de overslagbedrijven die in beide havens actief zijn en op aandringen van de Vlaamse regering. Die wil dat er dringend een einde komt aan de jarenlange concurrentieoorlog tussen Antwerpen en Zeebrugge.

De samenwerking moet beide havens helpen in hun strijd tegen de concurrentie van vooral Rotterdam. Dat opent volgend jaar op de op zee gewonnen Tweede Maasvlakte twee gigantische containerterminals die, zo vreest men, zo veel mogelijk containertrafiek van de Vlaamse havens willen inpikken.

De plannen tot samenwerking werden eind vorig jaar al aangekondigd. Volgende week stelt minister van Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) de details van het samenwerkingsakkoord voor als onderdeel van een algemeen actieplan voor de Vlaamse havens.

Tot een echte containerjointventure tussen Antwerpen en Zeebrugge, met één overkoepelende structuur en één boekhouding, komt het niet. Dat had Eddy Bruyninckx, de topman van het Antwerpse Havenbedrijf, bij de bekendmaking van de jaarcijfers eind vorig jaar al laten verstaan. Daarvoor is de ‘drang naar zelfstandigheid’ nog te groot. Beide havenbesturen gaan wel een transparante prijzenpolitiek hanteren en voorstellen opbouwen waarmee ze naar de markt kunnen stappen.

Door samen hun sterktes te presenteren - Zeebrugge als kusthaven en Antwerpen als hinterlandhaven, zoals Joachim Coens, de topman van de haven van Zeebrugge, het nog onlangs voorstelde - willen de havenbesturen meer containertrafiek van en naar Azië aantrekken.

Vergeleken met Rotterdam zijn de twee Belgische havens zwaar ondervertegenwoordigd op die scheepvaartroutes. Elke week lopen 30 grote containerschepen vanuit Azië West-Europa aan. 28 daarvan doen Rotterdam aan, 6 Zeebrugge en 8 à 9 Antwerpen. Met 15 aanlopen liggen beide Vlaamse havens dus ver achter op Rotterdam. Beide havens hopen met hun krachtenbundeling vooral in die niche trafiek terug te winnen.

Onaangepaste spoorsubsidies leidden er ook toe dat grote rederijen die in Zeebrugge goederen lossen bestemd voor Antwerpen naar Rotterdam trekken en niet, zoals Antwerpen, hoopte naar Antwerpen. Via het aan de zee gelegen Rotterdam gaat de lading dan per binnenschip of truck naar het Vlaamse hinterland. Een betere beleid moet dergelijke anomalieën wegwerken.

Grote rederijen, zoals CMA-CGM, Maersk en MSC, en containerterminaloperatoren als PSA dringen al lang aan op een betere samenwerking tussen de Vlaamse havens. Het initiatief Flanders Port Area, dat jaren geleden op de rails werd gezet door Vlaams minister president Kris Peeters (CD&V) om de Vlaamse havens beter te laten samenwerken, heeft commercieel nooit hoge ogen gegooid. Het nieuwe plan van minister Crevits moet daar verandering in brengen. De twee havenbesturen wilden gisteren geen commentaar kwijt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud