interview

Belgische innovatie zorgt voor revolutie bij groot UPS

Kurt Kuehn, CFO van UPS ©Dieter Telemans

UPS gebruikt Kiala als basis om in heel Europa een netwerk van ophaalpunten uit te bouwen dat kan concurreren met dat van DHL en andere logistieke spelers. Kurt Kuehn, CFO van 's werelds grootste pakjesbezorger, hoopt nu dat de VS en de EU snel tot een vrijhandelsakkoord komen zodat e-commerce nog verder kan 'boomen'.

Het is een open deur intrappen, maar e-commerce wint steeds meer aan belang, ook en vooral voor UPS, 's werelds grootste pakjesverdeler. Elke dag levert de bruine fabriek - bruin is al sinds de start van het bedrijf in 1907 de huiskleur - 17 miljoen pakjes of documenten, bijna een kwart daarvan is te danken aan de verkoop via het internet, in de eindejaarsperiode loopt dat zelfs op tot 45 procent, zegt Kuehn, een bescheiden man die ooit begon als chauffeur maar in zuivere UPS-traditie gestaag doorgroeide tot de top.

Kiala

Tegen die achtergrond, was de overname van het in Brussel gevestigde Kiala drie jaar geleden, één van de beste investeringsbeslissingen die UPS ooit nam. Kuehn zegt het niet met zoveel woorden, maar daar komt het wel op neer. Het systeem van online bestellen en je pakje niet thuis maar in een supermarkt, krantenwinkel of tankstation laten afleveren, wint voortdurend aan populariteit in Europa. Kiala startte in 2001 ons land met de ontwikkeling van zo'n netwerk van ophaalpunten en - nog veel belangrijker - de daarachter liggende technologie.

'We zijn volop bezig om het model van Kiala te reproduceren in andere Europese landen', zegt de CFO in een gesprek met De Tijd. 'De innovatie vond hier in België plaats, maar daarna zijn we begonnen met het te exporteren'. Kiala werd inmiddels herdoopt tot 'UPS Access Point', een nieuwe merknaam. 'Vandaag beschikt UPS over een 900-tal dergelijke punten in België en 14.000 in heel Europa. Vreemd genoeg komt het in de VS maar traag van de grond, daar beschikken tot nog toe enkel de metropolen New York en Chicago over Access Points.

De innovatie vond hier in België plaats, maar daarna zijn we begonnen met het te exporteren.
Kurt Kuehn
CFO UPS

Een uitgebreid aanbod van ophaalpunten maakt iedereen gelukkig, verzekert Kuehn: 'Het is goed voor de verlader omdat zijn klant tevreden is; de consument kan kiezen waar zijn  pakje wordt afgeleverd; voor UPS is het kostenbesparend, we  moeten geen tweede of derde keer terug gaan aanbellen bij de klant; en ten slotte varen ook de 'ophaalpunten' er wel bij, want ze  krijgen meer klanten over de vloer. Dat het systeem aanslaat, bewijst de recente aankondiging van concurrent DHL die een nog groter netwerk wil ontplooien in ons land.

Innovatie

Toch vreemd dat een marktleider als UPS niet zelf zo'n netwerk met de daarachterliggende technologie ontwikkelde. Kuehn: 'Soms waait er iets over van de VS naar Europa, soms is het omgekeerd. Trouwens, iets wat grote bedrijven als  UPS geleerd hebben is dat innovatie niet per se in je eigen onderneming ontstaat. Natuurlijk moet je zelf aan onderzoek en ontwikkeling doen en dat doen we ook, maar in bepaalde sectoren gaat het zo snel dat je ook een externe innovatiepool moet hebben. Kijk maar naar de farma-industrie'.

25%
Tot een kwart van zijn omzet dankt UPS vandaag aan het verkoop via het internet, iets wat tijdens de eindejaarsperiode, zeker in de VS, kan oplopen tot 45 procent.

Dat  is vandaag zo fascinerend, vindt Kuehn. 'Je weet nooit waar het volgende idee vandaan komt, het kan een hele sector door mekaar schudden, zoals Uber dat doet. Wij zijn niet zo verwaand dat we geloven alles te weten. Zo hebben we ook een fonds voor starters opgericht waarbij we investeren in andere bedrijven, technologieën of ideeën. Soms levert dat iets op, soms ook niet, maar op die manier blijven we wel op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen'.

Maar e-commerce is dus waar de actie is. Tot een kwart van zijn omzet dankt UPS vandaag aan het verkoop via het internet, iets wat tijdens de eindejaarsperiode, zeker in de VS, kan oplopen tot 45 procent. En het innoveren van die B2C-business is veel uitdagender dan de B2B waar het elke dag gaat om min of meer hetzelfde volume op hetzelfde adres, vindt Kuehn. Leveren aan de consument is veel complexer en vereist dus een stevige organisatie en technologie, klinkt het.

Vrijhandelsakkoord

Kuehn: 'De vraag is hoe kunnen we die e-commerce verder laten groeien?' Door de wereldhandel nog meer vrij te maken, zowel tussen de continenten als binnen de Europese Unie, is zijn overtuiging.  Soepele regels en open grenzen zijn dus van levensbelang voor UPS zegt de topman. Daarom kijkt het bedrijf ook met spanning uit naar het langverwachte handelsakkoord tussen de VS en de EU, het zgn. Transatlantic Trade and Investment Partnership (TTIP). Kuehn hield er vorige week in Brussel een fel pleidooi voor.

Als Europa en de VS tot een akkoord komen, kan dat werken als een katalysator voor andere vrijhandelsovereenkomsten.
Kurt Kuehn
CFO UPS

Volgens Kuehn zouden vooral de kmo's profiteren van een vrijhandelsakkoord tussen de VS en de EU. 'Voor hen vormt de complexiteit van de bestaande handelsregels een enorme hinderpaal om hun export aan te zwengelen'. Uit een recent onderzoek van UPS bij 3.500 kmo's in Italië, Polen, Frankrijk, het VK en België blijkt dat kmo's daar weigerachtig staan tegenover export buiten de EU wegens de overvloed aan reguleringen en procedures, vooral dan douaneformaliteiten en productvoorschriften.

'Als Europa en de VS tot een akkoord komen, kan dat werken als een katalysator voor andere  vrijhandelsovereenkomsten', meent Kuehn. 'We zien het dus nog veel breder dan een bilateraal akkoord. Over wat  en hoeveel TTIP oplevert voor de betrokken economieën  lopen de cijfers uiteen, maar volgens Gregg Svingen, communicatiedirecteur UPS Europe, zou dat de Amerikaanse economie jaarlijks met 90 miljard dollar aanzwengelen, de Europese zelfs 120 miljard en de rest van de wereld ook 100 miljard.

Bpost

De kater van de door Europa getorpedeerde overname van TNT Express is intussen verwerkt. Kuehn: 'De Commissie heeft zich vergist, we hadden een pak toegevoegde waarde kunnen creëren, dat is jammer, maar we moeten vooruit'. De voorbije jaren zat UPS overigens niet stil in Europa. Naast Kiala kocht de Amerikaanse reus bedrijven in Polen, Hongarije en het VK. 'We mikken daarbij op kleinere bedrijven die we integreren in ons netwerk om nieuwe markten aan te  boren of relevanter te worden in sectoren waar we al aanwezig zijn'.

1 miljard
Overigens heeft UPS voor de komende 5 jaar voor 1 miljard investeringen gepland in Europa, los van de Europese luchthub in Keulen.

Of UPS zijn oog niet zou kunnen laten vallen op bpost of een ander Europees postbedrijf? 'Dat is zeer onwaarschijnlijk, ze hebben een ander business model, vooral gefocust op de binnenlandse markt. Maar dat sluit niet uit dat we met hen kunnen samenwerken, zoals we dat al jaren doen met US Post in de Verenigde Staten, waar we instaan voor de 'last mile'. Wij zoeken wereldwijd vormen van collaboratie, maar willen tegelijk stevig  concurreren, zoals het maar met gelijke wapens is'.

Overigens heeft UPS voor de komende 5 jaar voor 1 miljard investeringen gepland in Europa, los van de Europese luchthub in Keulen. Dat geld gaat vooral naar de uitbreiding van het netwerk (backoffice, systeemintegratie) en de sorteercapaciteit, maar ook naar de aankoop van bestelwagens. 'Europa is voor ons erg belangrijk en zeker het grensoverschrijdend verkeer dat 30 procent van onze  Europese business uitmaakt'. Grote investeringen in de vliegtuigvloot zitten er niet aan te komen, die gebeurden eerder al.

Fiscaliteit

Gunstige fiscale en financiële regimes in verschillende Europese landen staan de  laatste tijd steeds meer onder druk, maar daar ligt Kuehn blijkbaar niet van wakker. En dat er aan de notionele intrest zou kunnen gesleuteld worden, baart hem evenmin zorgen. 'In strategische beslissingen wil ik met niet laten leiden door een belastingsexpert. We zijn tevreden in België en Brussel, het businessklimaat is er goed, als er een heet (Europees) politiek hangijzer opduikt, zitten we er meteen op.'

In strategische beslissingen wil ik met niet laten leiden door een belastingsexpert. We zijn tevreden in België en Brussel, het businessklimaat is er goed, als er een heet (Europees) politiek hangijzer opduikt, zitten we er meteen op.
Kurt Kuehn
CFO UPS

Einde jaren negentig besliste UPS zijn Europees hoofdkwartier van Duitsland - waar het in 1976 zijn Europese activiteiten startte - te verhuizen naar Brussel. Het toenemend belang van de EU, maar allicht ook het systeem van de notionele intrestaftrek speelden daarbij een rol. Dit jaar is het overigens 30 jaar geleden dat UPS actief werd in ons land.

De bvba's UPS Europe en UPS Global Treasury Finance fungeren daarbij als financiële draaischijven binnen de groep. En die belastingsexpert heeft hoe dan ook goed werk geleverd, want die twee bedrijven, samen met de werkmaatschappij UPS Belgium, betaalden in de periode 2009-2013 nauwelijks 4,5 miljoen belastingen op gecumuleerde omzetten die schommelen tussen 600 en 1.000 miljoen euro.

Barometer

UPS en FedEx werden tot voor kort als een goede kortetermijnvoorspeller voor de Amerikaanse en wereldeconomie beschouwd - UPS staat in zijn eentje voor 2 procent van het wereld-bbp - klopt dat nog? 'Tot een decennium geleden vormden de resultaten van UPS ongetwijfeld een goede indicator, maar vandaag worden goederen veel sneller verscheept, de logistieke keten draait in een hogere versnelling en daarom zijn we nu een 'redelijk goede barometer'.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud