Bellot wil niet weten van privatisering NMBS

Minister van Mobiliteit François Bellot en vicepremier Alexander De Croo zitten niet op dezelfde lijn rond de privatisering van de NMBS. ©BELGA

Federaal minister van Mobiliteit François Bellot (MR) wil niet weten van het voorstel van zijn Open VLD-collega Alexander De Croo om de NMBS te privatiseren.

De Tijd meldde dinsdag dat De Croo maandag in een businessclub in Ukkel een pleidooi had gehouden voor een privatisering van de spoorwegmaatschappij. De NMBS moet volgens hem 'stappen vooruit doen, zodat de kwaliteit verbetert en de reizigers weer tevreden worden. Dat kan enkel als een privépartner tot het kapitaal toetreedt.' De Open VLD'er wil met de NMBS dezelfde weg opgaan als met Bpost en Proximus.

Bellot wil daar echter niet van weten. Hij verwerpt het idee van een privatisering, die in het Verenigd Koninkrijk heeft geleid tot hogere prijzen zonder dat dat de dienstverlening ten goede kwam. Bovendien bestaat het risico dat in een dergelijk scenario de kleine en middelgrote lijnen verdwijnen, waarschuwt Bellot.

In plaats van te praten over een privatisering - die niet aan de orde is in de regering - pleit hij voor een modernisering, die al bezig is. Voor Bellot zijn waarden als 'veiligheid, stiptheid en communicatie met de gebruikers' de prioriteiten.

Alternatief voor de auto

Voor Bellot moet het openbaar vervoer een overheidsdienst blijven als het tot een echt alternatief voor de auto wil evolueren. Maar dat betekent niet dat de raad van bestuur niet opengesteld kan worden voor mobiliteitsexperts, zelfs uit het buitenland. De Croo pleitte er ook voor meer expertise bij de NMBS binnen te halen.

De MR-minister benadrukt tot slot dat er deze legislatuur al heel wat gedaan is voor de modernisering van het spoor, en zeker meer dan door vorige regeringen. Hij verwijst naar de stijging van de productiviteit, de organisatie van sociale verkiezingen, de gegarandeerde minimale dienstverlening, de investeringsenveloppe van 5,3 miljard euro en de aankoop van rollend materieel die geleid heeft tot een verhoging van het reizigersverkeer. 'De twee bedrijven, Infrabel en NMBS, zijn bovendien winstgevend, wat toekomstige investeringen voor de reizigers mogelijk maakt', besluit minister Bellot.

Lees verder

Gesponsorde inhoud

Partner content