Betere tijden op komst voor Euronav

©rv

Euronav trekt naar Wall Street. Het is de tweede kwantumsprong van de Belgische rederij in amper een jaar tijd. De rederij had het de afgelopen jaren heel lastig maar er lijken betere tijden op komst.

De Belgische olietankerrederij Euronav vervoert ruwe olie van punt a naar punt b via grote olietankers. De groep is ook actief in de aankoop en verkoop van schepen. Euronav maakte exact een jaar geleden een kwantumsprong door de volledige VLCC-vloot - 15 moderne  olietankers van 200.000 tot 320.000 ton - van de Deense rederij Maersk over te kopen voor niet minder dan 980 miljoen dollar. De rederij, die wordt gecontroleerd door de Belgische families van Marc en Virginie Saverys en de Griekse familie Livanos, katapulteerde zichzelf daarmee tot een van de grootste olietankerrederijen ter wereld. Haar vloot telt momenteel 27 (moderne) VLCC's. In de markt van de supertankers, waar ongeveer een 600 schepen actief zijn,  levert dat Euronav een wereldwijd marktaandeel op en ongeveer 4,5 procent. De Maersk-deal werd gefinancierd door een kapitaalverhoging van 350 miljoen dollar, en obligatielening van 235 miljoen en 500 miljoen dollar bankleningen.

Euronav had het de afgelopen jaren financieel niet onder de markt. In 2013 werd afgeklokt op een verlies van 88,7 miljoen dollar. Dat was meteen het derde verliesjaar op rij. Ook de eerste drie kwartalen van 2014 tonen verliescijfers. In september kondigde Euronav aan dat het een tweede notering op Wall Street had ingediend, naast Oslo dé markt voor scheepvaartaandelen.

Peter Livanos, die voor de Amerikaanse beursoperatie de voorzittershamer overnam van Marc Saverys, besliste samen met het Euronav-management een maand later om de beursgang uit te stellen wegens de te lage beurskoers en de slechte beursomstandigheden.

2015 biedt zich echter iets beter aan voor Euronav. Dat was al te merken aan de betere marktomstandigheden in het vierde kwartaal. Door de goedkope olieprijs wordt meer olie getransporteerd en tegelijk gaan oliehandelaren grote schepen huren om olie voor een bepaalde periode te stockeren.

Er wordt ook olie getransporteerd over langere scheepvaartroutes. De VS voert immers minder olie in door de fors gestegen productie van schalie-olie en de olie die normaal bestemd was voor de VS vertrekt nu vanuit Mexico, Venezuela en West-Afrika richting het Verre Oosten, Nieuw-Zeeland en Australië.  China maakt van de goedkope olie gebruik om zijn stocks aan te vullen. Door de goedkope olie dalen ook de brandstofprijzen voor de schepen.

'Men vergeet het maar al te vaak: we zitten niet in de oliebusiness maar in de scheepvaartbusiness'
Paddy Rodgers
ceo Euronav

De combinatie van al die factoren is goed voor de markt omdat het de overcapaciteit, die drukt op de prijzen, helpt verminderen, en de vrachttarieven doet stijgen. Goed nieuws dus voor Euronav, dat zijn VLCC-schepen bijna uitsluitend op de spotmarkt verhuurt. Ceo Paddy Rodgers vatte het op de algemene vergadering vorig jaar als volgt samen: 'Men vergeet dat maar al te vaak, maar we zitten niet in de oliebusiness maar in de scheepvaartbusiness'. Toen al benadrukte de Euronav-directie dat de Maersk-deal niet het eindpunt was en dat er naar verdere groei zou worden uitgekeken.

Behalve grote supertankers bezit Euronav ook nog een mammoettanker of Ultra Large Crude Carrier van 440.000 ton en 23 Suezmax-schepen, schepen die op hun maximale diepte door het Suezkanaal kunnen varen en een draagvermogen hebben tussen 120.000 en 200.000 ton. Die worden gedeeltelijk via langetermijncontracten verhuurd aan oliemaatschappijen, raffinaderijen en handelaars.

De rederij beschikt ook over twee FSO's, drijvende opslagplatformen voor de opslag van ruwe olie. Die worden gebruikt op olievelden waar het niet mogelijk of rendabel is om een pijpleiding naar de kust aan te leggen. De olie gaat dan van het productieplatform naar de FSO waar ze wordt opgeslagen om nadien te worden overgeladen op olietankers. De twee FSO's van Euronav hebben een capaciteit van elk 442.000 ton.

Euronav had vorig jaar in augustus voor meer dan 12 miljoen ton scheepstonnage in beheer of eigendom.

De rederij boekte in 2013 een omzet van 400 miljoen dollar en een bedrijfskasstroom (ebitda) van 138 miljoen. De familie Livanos heeft een belang van 14,5 procent. Saverco, de maatschappij van Marc Saverys, heeft 11,5 procent van het kapitaal in handen. Victrix van Virginie Saverys heeft 5,8 procent.

Euronav is de opvolger van de European Navigation Company (Isle of Man), een tankerrederij die werd overgenomen door de Franse scheepvaartmaatschappij Compagnie Nationale de Navigation (CNN). In 1997 nam CMB CNN over en in 2004 werd Euronav afgesplitst van CMB via een beursgang.

 

 

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud