Advertentie
reportage

Bij ons is niets onmogelijk'

©Heesen Yachts

Een lift, een openluchtbioscoop, een landingsplaats voor een helikopter. Op de superjachten van het Nederlandse Heesen Yachts behoort alles tot de mogelijkheden. ‘Je vergeet de waterval nog.’

De sultan van Brunei heeft er ooit één gekocht, net als de Russische multimiljardair en Lukoil-topman Vagit Alekperov en de Nederlandse Mexxoprichter Rattan Chadha. Tenminste, dat menen superyachtfan.com en fanatieke spotters te weten. Want het Nederlandse Heesen Yachts, wereldtop in de bouw van motorjachten tot 70 meter, onthult nooit de identiteit van zijn klanten.

Zeker is dat de Brabantse jachtenbouwer op 50 kilometer van Eindhoven het vertrouwen van Russische, Amerikaanse en Arabische miljardairs geniet. Het orderboekje puilt uit. Er staan acht jachten in de steigers. De gemiddelde bouwtijd bedraagt 2,7 jaar. Naar exacte prijzen is het gissen. ‘De instapprijs voor een superjacht van 38 à 40 meter is 18,9 miljoen euro’, wil woordvoerster Sara Gioanolar enkel kwijt. ‘Al kan dat hoger oplopen als je voor exclusief hout, Perzische zijde of Italiaans marmer kiest. De sky is the limit.’

©Photo News

In een van de productiehallen duwen werkmannen rekken prefabhout en in plastic gewikkelde ramen voort. Hier bekleedt Heesen - dat lassers, timmerlui, bootarchitecten, ingenieurs en zelfs gordijnenmaaksters in dienst heeft - zijn grootste jacht ooit: de 70 meter lange Kometa.

‘Ik vaar al 19 jaar als kapitein op superjachten, maar zo’n fenomeen zag ik nog nooit’, zegt Chris, de Zuid-Afrikaanse kapitein in spe. ‘Jachten werden in de loop der jaren steeds groter en sneller. De Kometa zal makkelijk snelheden van 50 kilometer per uur halen, wat uitzonderlijk is voor deze lengte. Dat is te danken aan de ‘booster jet’ van Rolls-Royce, boven op de drie motoren. En aan het feit dat de Kometa in aluminium is gebouwd, wat haar veel lichter maakt dan een stalen jacht.’

Op feestjes hebben jachteigenaars het vaak over gouden kranen. Wel, wij hebben ze al geplaatst. Rick van de Wetering, operationeel directeur Heesen

De naam van zijn werkgever lost Chris niet, zelfs niet de nationaliteit. Hoewel hij en zijn 15-koppige bemanning pas vanaf april volgend jaar met dit jacht zullen varen, volgt hij nu al vijf maanden ter plekke dagelijks de werkzaamheden op. De koper laat niets aan het toeval over.

‘Op het voordek kan makkelijk een helikopter landen, maar je kan er dankzij ingebouwde luidsprekers ook een outdoor cinemascherm installeren of een concert organiseren’, vertelt Chris, terwijl we via een loopbrug op het achterdek komen. Boven ons hoofd bengelt een fijnmazig web van elektrische draden. ‘Hier zullen elektrische schuiframen uitgeven op de 6 meter lange infinity jet pool’, glundert Chris. ‘Het zwembad wekt stroming op, waardoor erin kan trainen zonder een meter vooruit te komen.’

‘Je vergeet de waterval’, zegt Gioanola, terwijl we in de buik van de Kometa langs de glazen lift passeren die de eigenaar straks tot net onder het zonnedek brengt. ‘De waterval werkt ook als een privacyscherm voor de mensen die erachter zitten. In een ander jacht dat Heesen bouwde, kan de eigenaar zelfs films op zijn waterval projecteren.’

Polyesterboer

‘De Kometa toont aan dat jachten steeds complexer worden’, zegt Rick Van de Wetering, operationeel directeur van Heesen, later in zijn kantoor. Hij heeft al meer dan 25 jaar ervaring en zag de sector een metamorfose ondergaan. ‘De klant legt de lat steeds hoger. Toen ik begon, had je met een boot van 35 à 40 meter al een superjacht. Vandaag beginnen we pas na te denken vanaf die lengte.’

©AFP

‘Vroeger was een zwembad of een lift uitzonderlijk, vandaag is dat doodnormaal op jachten vanaf 60 meter.’ Bij Heesen willigen ze zelfs de meest extravagante eisen in, zegt Van de Wetering. ‘Op feestjes hebben jachteigenaars het vaak over gouden kranen. Wel, wij hebben ze al geplaatst. In onze branche zeg je een klant nooit dat iets onmogelijk is.’

Die strategie legde Heesen geen windeieren. Sinds de start in 1978 sleet het bedrijf al 170 jachten. Polyesterboer en oprichter Frans Heesen kocht de destijds failliete werf om zijn bedrijf uit te breiden. Tot een klant hem vroeg of hij geen aluminium jacht van 21 meter wilde bouwen. Heesen klaarde de klus en brak in 1988 door met de Octopussy, een 38 meter lang jacht die als eerste de magische grens van 50 knopen (90 km/u) doorbrak.

In 2008 trok Heesen zich terug door zijn bedrijf te verkopen. ‘Aan een Brits privéfonds’, zegt woordvoerster Sara Gioanola. Meer wil ze niet kwijt. Nederlandse journalisten vlooiden uit dat de Russische oligarch Vagit Alekperov, mede-eigenaar van de oliemaatschappij Lukoil, de nieuwe sterke man is. De operationeel directeur zegt verrassend het niet te weten, om er ‘geen commentaar’ aan toe te voegen.

Het is alleszins niet ongebruikelijk dat een buitenlandse koper van een superjacht een belang neemt in de producerende werf, om meer grip te hebben op de bouw. Zo is het Nederlandse Oceanco in handen van een Omaanse oliemagnaat. Maar zo’n strategie kan ook risico’s inhouden. Moonen Shipyards uit ’s Hertogenbosch kwam onlangs in zwaar weer omdat de Mexicaanse aandeelhouder, een van de grootste staalmagnaten van Centraal-Amerika, door de sterk gedaalde staalprijzen geen geld meer had voor de bouw van zijn jachten.

Status en comfort

Hoewel Heesen Yachts met de Kometa nog maar net zijn zoveelste mijlpaal heeft bereikt, zit het in gedachten al bij de volgende generatie. ‘We hebben twee productiehallen afgebroken’, zegt Gioanola. ‘In november volgend jaar huldigen we op de vrijgekomen plek ons nieuwe droogdok van 85 meter in, zodat we ook jachten van 80 meter kunnen bouwen. We willen inspelen op de vragen van klanten. Alles draait om status en comfort.’

©BELGAIMAGE

Heesens succes staat symbool voor de internationale reputatie van alle Nederlandse superjachtenbouwers, waarvan vele nu ook in loodsen en droogdokken investeren. Nederlandse superjachten zijn bijzonder begeerd. De Franse industrieel Bernard Arnault is eigenaar van het 101 meter lange jacht Symphony, gebouwd door Feadship. Die Nederlandse jachtenbouwer is bekend van de Venus, het 78 meter lange jacht van wijlen Apple-topman Steve Jobs.

Volgens een rapport van ABN AMRO en HISWA Holland Yachting Group rolden vorig jaar rolden wereldwijd 156 superjachten (langer dan 24 meter) van de scheepswerven. Italië (37%), Duitsland (19%) en Nederland (17%) waren samen goed voor een marktaandeel van 73 procent. De gemiddelde verkoopprijs bedroeg 24,4 miljoen euro. Met een gemiddelde van 41 miljoen euro zitten de Nederlandse jachten daar ver boven.

Maar de jongste tijd laten de steenrijke Russen, voor veel jachtenbouwers de grootste klanten, het wat afweten door de westerse sancties en de zwakke roebel. ‘We merken dat ook’, geeft Rick van de Wetering toe. ‘Maar gelukkig hebben we klanten in de hele wereld. De Amerikaanse markt doet het erg goed, omdat onze jachten er door de zwakke euro goedkoper werden.’

Ondanks het ongebreidelde optimisme kunnen ze bij Heesen niet om één beperkende factor heen. ‘Onze jachten moeten over 150 kilometer onder negen bruggen voor ze de zee bereiken’, zegt Gioanola. ‘Daardoor kunnen we maximum 9 meter hoog bouwen, van het water tot het hoogste punt van de jacht. Of ze zouden de bruggen ooit moet verhogen...’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud