Boek ex-NMBS-baas 'niet tegen iets of iemand gericht'

©BELGA

Ik heb het boek geschreven voor de reiziger, voor de medewerkers en de belastingbetaler. Het is niet gericht tegen iemand. Dat verklaarde ex-NMBS topman Marc Descheemaecker bij de voorstelling van zijn boek Dwarsligger waar hij zwaar uithaalt naar sp.a.vicepremier Johan Vande Lanotte.

'Ik heb altijd een boek willen schrijven', zegt Descheemaecker. 'Er is een Arabisch spreekwoord dat zegt: 'je hebt als man pas geleefd als je een kind hebt verwekt, een boom hebt geplant en een boek hebt geschreven. Ik heb het niet geschreven tegen iets of iemand maar voor drie personen: de reiziger, omdat hij transparant moet kunnen zien hoe het er bij de NMBS aan toe gaat, voor de medewerker die veel kritiek krijgt maar die niet altijd de waardering krijgt die hij verdient omdat het systeem veel dingen niet toestaat en voor de belastingbetaler die moet begrijpen waar de 3 miljard overheidssteun naar toe gaat.'

Volgens Descheemaecker is de NMBS een prachtig bedrijf. 'Maar iedereen zegt dat het moet veranderen. Als men het probeert dan gaan echter alle lichten op rood staan'. De ex-NMBS-topman, die naar eigen zeggen door een persoonlijk veto van Vande Lanotte - 'uitzonderlijk' - is 'onthoofd' (lees: niet voor een verlenging van zijn mandaat in aanmerking kwam), pleitte op zijn persconferentie voor een vermindering van de overheidssteun voor de NMBS-groep tegen 2029 van 3 miljard naar 2 miljard euro tegen 2029. Dan moeten wel 5.000 banen geschrapt worden en de tickets duurderd worden. Hij hoopt dat de NMBS een echt autonoom bedrijf mag worden, een onderneming zonder politisering.

Op de vraag of hij in het Bombardier-dossier - waar hij treinproducent Bombardier Brugge in extremis aan een onderaannemingscontract voor Siemens-treinen hielp - wettelijk niet in de fout is gegaan  zoals hij zelf in zijn boek insinueert, antwoordde hij dat hij fier was dat hij Bombardier Brugge had gered. 'Zonder die bestelling was het bedrijf op de fles gegaan'. Descheemaecker geeft wel toe dat hij 'aan de uiterste grens van de wettelijkheid is gegaan'. 'Noem mij een fixer maar ik heb dat gedaan nadat alle wettelijke procedures waren afgelopen. Siemens heeft zijn contract correct gekregen'.

Is het boek een afrekening met Vande Lanotte? 'Nee', zegt Descheemaecker, 'het boek gaf me de gelegenheid om iets aan te kaarten'. Descheemaecker ontkent dat hij in het boek auto-kritiek achterwege laat. 'Ben ik geslaagd in alles wat ik heb gedaan? Nee, maar ik heb mijn best gedaan'. Dat Vande Lanotte hem misschien buiten wilde omdat hij er niet in slaagde de treinen stipt op tijd te laten rijden of omdat hij het verlieslatende goederenfiliaal Logistics niet op het goede spoor kon krijgen, is volgens Descheemaecker niet waar. 'Dan is Vande Lanotte heel selectief geweest, want in dat geval had hij het volledige management van de NMBS-groep moeten verwijderen'.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud