Advertentie
Advertentie

Boskalis: 'Dagen of weken eer Suezkanaal weer vrij is'

De 400 meter lange Ever Given ging dinsdagochtend dwars over het smalste deel van het Suezkanaal liggen. ©AFP

'Het is een hele zware walvis op het strand', zegt de bergingsspecialist Boskalis over het containerschip dat het Suezkanaal blokkeert.

Het 400 meter lange en 200.000 ton zware containerschip dat dinsdagochtend vastliep op het smalste deel van het Suezkaanal dreigt die cruciale vaargeul nog een tijdje te verstoppen. Dat zei Peter Berdowski, de CEO van de maritieme dienstverlener Boskalis, woensdagavond op het duidingsprogramma 'Nieuwsuur' op het Nederlandse publieke omroep.

Satellietbeelden van de gestrande Ever Given in het Suezkanaal. ©via REUTERS

Boskalis is vooral bekend als baggeraar, maar is ook eigenaar van de bergingsspecialist Smit. Een team kwam donderdagochtend in Egypte aan om aangevuld met satellietinformatie precies uit te zoeken hoe het schip, de Ever Given van de rederij Evergreen, er bij ligt. 'De ene ploeg vliegt, de andere ploeg sloeg alvast aan het rekenen', zegt Berdowski.

Sleepboten

De lokale autoriteiten probeerden tot nog toe met sleepboten het schip los te wrikken. 'Een dappere poging', zegt de Boskalis-topman diplomatisch. Hij stipt aan dat het Suezkanaal niet overal even diep is.

'In het midden is de laan 25 meter diep, maar vrij snel gaat het naar 15 en 11 meter en nog minder diep aan de uiteinden. Het schip steekt 15,7 meter diep. Zeker aan de voorkant ligt het schip een meter op het talud. Het is bij wijze van spreken een hele zware walvis op het strand.' De 20.000 containers verzwaren alleen maar het gewicht op de zandplaat.

Baggeren

De bergingsteams zullen moeten uitzoeken wat moet gebeuren. Maar voor Berdowski is het duidelijk dat gewoon lostrekken niet zal gaan. Het zal nodig zijn zijn brandstof en containers van het schip te halen en tegelijk de zandplaat weg te baggeren.

Aan de voorkant ligt het schip een meter op het talud. Het is bij wijze van spreken een hele zware walvis op het strand
Peter Berkowski
CEO Boskalis

'Dat kan dagen tot weken duren', besluit Berdowski. 'Denk aan het aanvoeren van al het materieel dat we nodig hebben. Dat ligt daar niet om de hoek.'

Intussen loopt de economische schade op. De maritieme specialist Lloyd's List raamt dat dagelijks voor zo'n 10 miljard dollar goederen langs de waterweg passeren. Die verbindt sinds 1869 de Rode en de Middellandse Zee.

Zonder die cruciale vaargeul moeten schepen tussen Europa en Azië als vanouds onder Afrika doorvaren. Op dit ogenblik liggen volgens Lloyd's List al zo'n 165 schepen aan beide uiteinden van de waterweg te wachten.

Het schip dat de wereldhandel blokkeert

Het Suezkanaal is de slagader van de wereldhandel. Een slagader die nu verstopt is. Een analyse.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud