Britse regering zet liberalisering spoor stop

Er kwam vaak kritiek op de privatisering van de Britse spoorwegen. ©EPA

De Britse regering zet de liberalisering van het spoorvervoer stop. Het coronavirus geeft het systeem van aanbestedingen de doodsteek.

Het coronavirus maakt een nieuw slachtoffer: het geprivatiseerde Britse treinverkeer. 25 jaar nadat de Britse regering begonnen was met de uitbesteding van grote treinlijnen aan de privésector draait ze die vaak bekritiseerde hervorming terug. Dat meldt de BBC maandag.

De Britse overheid zette in de jaren 90 een systeem van 'franchises' op, waarbij private spoormaatschappijen actief worden op bepaalde lijnen en het volledige commerciële risico dragen. Momenteel bestaan in het Verenigd Koninkrijk 17 franchises, die onder meer door Deutsche Bahn (Arriva) en de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS (Abellio) worden uitgebaat.

Corona

Net als in België leidt het coronavirus tot een forse daling van het aantal treinreizigers. De Britse overheid moest daardoor al 3,5 miljard pond (3,8 miljard euro) uitgeven om de verliezen van de private spoorfirma's te compenseren. Dat steunsysteem voor de privésector wordt nog eens met 18 maanden verlengd. De regering van premier Boris Johnson wil nu een systeem van concessies uitwerken, waarbij treinmaatschappijen een vaste vergoeding krijgen om treinen te laten rijden.

Het model van privatisering dat 25 jaar geleden werd ingevoerd heeft tot aanzienlijke stijgingen van het aantal passagiers geleid. Maar deze pandemie heeft bewezen dat het systeem niet langer werkt.
Grant Shapps
Britse minister van Transport

'Het model van privatisering dat 25 jaar geleden werd ingevoerd heeft tot aanzienlijke stijgingen van het aantal passagiers geleid. Maar deze pandemie heeft bewezen dat het systeem niet langer werkt', zei de Britse minister van Transport Grant Shapps.

De oppositie laakt de redding van de privésector. 'Dit akkoord betekent dat de belastingbetaler nog eens honderden miljoenen pond moet betalen aan private spoorbedrijven die het netwerk uitbaten', zei Labour-parlementslid Tan Dhesi. 'Dit is compleet onaanvaardbaar.'

België

Ook in België staat de liberalisering van het spoor voor de deur. Vanaf december 2020 moeten privébedrijven de mogelijkheid krijgen om in België reizigers te vervoeren. Op dat moment kan de NMBS concurrentie krijgen op binnenlandse trajecten zoals de drukke lijn Brussel-Antwerpen, al zullen nieuwkomers daar geen subsidies voor krijgen.

Tegen 2023 moet de federale regering via een openbare aanbesteding het contract toewijzen om treinen te laten rijden met subsidies. Op die regel bestaat één uitzondering. De regering mag de ‘opdracht van openbare dienst’ via een ‘direct award’ nog één keer voor tien jaar toekennen aan de historische operator. NMBS-CEO Sophie Dutordoir ijvert hard voor die optie.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud