Brussels Airlines volledig in handen Lufthansa

©BELGA

De raad van bestuur van de Duitse luchtvaartgroep heeft het licht op groen gezet om de Belgische maatschappij volledig in te lijven.

De Aufsichtsrat van Deutsche Lufthansa - dat is de raad van bestuur - heeft de uitoefening goedgekeurd van de koopoptie op de 55 procent van de aandelen van SN Airholding. Dat meldt de Duitse luchtvaartgroep zopas in een kort persbericht. Acht jaar geleden kochten de Duitsers zich voor 45 procent in bij SN Airholding, dat is de holding die alle aandelen van de luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines in handen heeft.

Lufthansa laat wel nog ruimte voor de invulling van de precieze voorwaarden onder de welke de acquisitie zal gebeuren, want de mededeling zegt dat 'het de gemeenschappelijk bekommernis blijft van Lufthansa en Brussels Airlines om de volledige overname (af te ronden) na een definitief akkoord over de modaliteiten van de uitoefening van de calloptie met de aandeelhouders van SN Airholding voor het einde van het jaar'. De transactie zou dan afgerond worden 'bij het begin van 2017'.

De afronding van de gesprekken over de operationele modaliteiten én de financiële voorwaarden kan nog wat voeten in de aarde hebben. De scenario's die tot nog toe de ronde deden variëren van een volledige opslorping van Brussels Airlines in Eurowings, het lagekostenconcept van de Duitsers, tot het behoud van de volledige autonomie van de Belgische maatschappij waarbij een combinatie van diensten (business en goedkope tickets) en bestemmingen (Europees, intercontinentaal, charter) wordt aangeboden.

Hoeveel de aandeelhouders van de holding zullen ontvangen voor die 55 procent is ook nog niet duidelijk. In het slechtste geval wordt dat, door een aantal bizarre afspraken tussen Lufthansa en die aandeelhouders, slechts 2,6 miljoen terwijl dat in theorie meer dan 150 miljoen had kunnen zijn. Zo hebben volgens Le Soir 13 aandeelhouders die 20 procent van het kapitaal vertegenwoordigen al hun ongenoegen over de mogelijk lage prijs geventileerd via een brief aan Lufthansa.

Belgische reactie

Brussels Airlines reageerde als volgt in een communiqué: 'De lopende discussies hebben als doel om de eigenheid van Brussels Airlines te behouden, alsook om de groei van de activiteiten en de tewerkstelling in België te verzekeren. Deze specifieke eigenheid omvat het businessmodel dat  enerzijds gebaseerd is op het ‘point to point’-passagiersverkeer en anderzijds op het transitverkeer en het Afrikaanse en intercontinentale netwerk dat bijdraagt tot de ontwikkeling van de Brussels Airlines-hub in Brussel'

'Ook de modaliteiten rond het bestuur van Brussels Airlines in 2017 staan op de agenda. Een beslissingscentrum in Brussel blijft nodig om de verschillende operaties te leiden. Het merk van de luchtvaartmaatschappij blijft Brussels Airlines. De nieuwe gesprekken tussen Lufthansa en Brussels Airlines met de aandeelhouders en alle betrokken partijen hebben plaats in oktober. Vanaf het ogenblik dat er meer informatie beschikbaar is zal hierover gecommuniceerd worden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect