Advertentie

Busbouwer Ebusco schiet hoger uit startblokken bij beursdebuut

Ebusco is gevestigd in het Nederlandse Deurne.

Ebusco klimt bij de eerste notering bijna 4 procent hoger. Ondernemer Marc Coucke wordt met een investering van zo'n 30 miljoen euro een van de hoeksteeninvesteerders in het bedrijf.

De Nederlandse bouwer van elektrische bussen Ebusco schiet bij zijn beursdebuut 3,8 procent hoger tot 23,8 euro. De introductieprijs lag op 23 euro, wat het bedrijf op 1,33 miljard euro waardeerde.

Ebusco is een negen jaar oud bedrijf uit het Nederlandse Deurne. Van zijn elektrische bussen rijden er al 350 rond in zeven Europese landen. Onder andere de grootsteden Amsterdam, Frankfurt en München doen een beroep op de bussen van Ebusco. In ons land leverde Ebusco aan Multiobus, een 'pachter' die lijnen uitbaat voor De Lijn rond Tienen.

Het door de voormalige Nederlandse rallycoureur Peter Bijvelds opgerichte bedrijf boekte vorig jaar een omzet van net geen 100 miljoen euro. Daarop boekte het een nettowinst van 16,2 miljoen euro, het viervoudige van een jaar eerder.

Pandemische tik

In 2021 krijgen de cijfers wel een tik door de coronapandemie. Die was in 2020 nog niet voelbaar, omdat het orderboek goed vol zat. Maar door de aanslepende onzekerheid van de pandemie waren opdrachtgevers voorzichtig met nieuwe bestellingen, wat de boel deed stokken in het eerste halfjaar van 2021. Daarna boekte Ebusco slechts 5 miljoen euro omzet, 11 miljoen euro minder dan in dezelfde periode van 2020.

1,3 miljard
waardering
Ebusco wordt op zo'n 1,3 miljard euro gewaardeerd.

Het bedrijf verwacht evenwel niet dat de pandemie het structurele verhaal in de war stuurt. Het is bezig zijn productiecapaciteit - in Deurne en China - op te trekken van zo'n 1.250 naar 3.000 bussen op de middellange termijn. Dat moet een omzet van 1,5 miljard in het laatje brengen.

Ebusco verwacht zijn bussen in de toekomst tegen winstmarges van zo'n 35 procent te slijten, een riante bonus voor een maakbedrijf. De Nederlandse krant Het Financieele Dagblad linkt die uitgesproken rendabiliteit aan de efficiënte manier van produceren.

Bij Ebusco in Deurne bouwen maar 50 van de 216 werknemers aan de bussen. De meeste werknemers (63) werken in de afdeling die de bussen ontwikkelt. Ebusco laat zijn bussen bouwen in China en alle stukken komen dan als CKD's - zeg maar verpakt in kisten - naar Nederland, waar ze worden geassembleerd.

Woelig klimaat

Met de beursgang tankt Ebusco zo'n 300 miljoen euro bij. Dat geld zal deels worden ingezet om de overname van toeleverancier Pondus te financieren, deels om schulden af te lossen en deels om de expansie te financieren.

Het beursdebuut op het Amsterdamse Damrak is enigszins spannend, omdat het beursklimaat er de jongste tijd eerder woelig is. Eerder bliezen de e-tailer Coolblue en het energiebedrijf Scholt Energy hun beursgang af wegens het onzekere klimaat. Het callcenterbedrijf Majorel zette wel door, maar kreeg rake klappen op zijn eerste handelsdag.

Bij Ebusco is meer zekerheid ingebouwd, omdat een flink deel van de aandelen al bij drie institutionele investeerders is geplaatst. Onder hen een bekende Belgische naam: ondernemer Marc Coucke koopt met zijn investeringsvehikel Alychlo 1,3 miljoen aandelen voor zo'n 30 miljoen euro. Ook de investeerder Teslin en de bank ING lieten zich verleiden om een groot pakket aandelen in te slaan, waarmee samen al de helft van het aanbod werd opgeraapt. ING was al langer aandeelhouder van Ebusco.

'Ebusco is een relatief jong bedrijf. De grote uitdaging zal zijn om de geloofwaardigheid bij de klanten vast te houden', is bij busexperts te horen. 'Een van de troeven is dat het bedrijf heel helder, overtuigend en niet-arrogant communiceert. De instap van mensen als Coucke is natuurlijk een belangrijke marketingtool. De beursgang zal die geloofwaardigheid waarschijnlijk nog opkrikken. En zodra je in een land bent gestart, wordt het makkelijker.'

Van Hool: 'Interesse voor Ebusco toont opmars van e-bus aan'

Bij Van Hool kijken ze met respect naar wat Ebusco doet. 'We zullen hen in de toekomst zeker tegenkomen bij offertes voor stadsbussen', gelooft de woordvoerder. 'Ook wij zetten in op elektrische bussen en de interesse voor Ebusco op de beurs toont aan dat dat de juiste keuze is. We verkochten batterij-elektrische touringcars aan de VS en leverden tal van trolley- en waterstofbussen aan openbare vervoersmaatschappijen. In totaal verkochten we al 1.100 bussen op een of ander elektrisch platform. We zijn ook in de running voor het grote stadsbussencontract - volledig elektrisch - voor De Lijn. De openbare vervoersmaatschappijen zetten steeds meer in op elektrische bussen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud