Advertentie

CMB gaat in bar klimaat op overnametocht

©rv

Een zomer met onverwacht lage scheepvaarttarieven stuurde CMB afgelopen kwartaal stevig in het rood. Ondanks het barre klimaat broedt de reder op overnames, op zee én in de lucht.

De rederij CMB dook over het derde kwartaal voor 12,2 miljoen dollar (9,6 miljoen euro) in het rood. De boosdoener is het uitblijven van enig herstel van het zeetransport van droge bulk (ijzererts en andere grondstoffen). Voor het vierde kwartaal waagt de groep zich niet meer aan enige voorspelling: 'Mochten wij enig zicht hebben op de markt, dan zouden we die zeker met de belegger delen. Maar dat is niet het geval', zegt woordvoerder Frank Geerts. 'De markt is extreem volatiel. Deze week bijvoorbeeld zijn de drogebulktarieven op drie dagen met 5.000 dollar per dag gestegen.'

Alleen de capesize-schepen van CMB draaiden vorig kwartaal nipt break-even, met gemiddeld 18.500 dollar per dag. Capesize zijn schepen met een draagvermogen van 175.000 ton, het equivalent van enkele duizenden vrachtwagens. Oorspronkelijk waren die schepen te groot om door het Suezkanaal te varen en moesten ze rond Kaap de Goede Hoop van Europa naar Azië, vandaar de naam. 

Op dit ogenblik is het capesizesegment van CMB nog enigzins afgeschermd van de extreem moeilijke markt, waar de spottarieven deze zomer rond 12.000 dollar per dag schommelden. Dat CMB toch dik 18.000 dollar verdiende, is te danken aan het feit dat de rederij nog voor 25 à 30 procent van de schepen met - veel hogere - langetermijntarieven werkt. Die indekking en dus bescherming tegen de woelige markt is wel geleidelijk afgebrokkeld, van 100 procent in 2011 over 56 procent in 2013 tot dus een kwart à een derde nu.

Alexander Saverys

Ondanks de slechte markt zegt CMB een overname te bestuderen. Een opmerkelijke overname: het gaat immers om Delphis Hong Kong, dat 14 containerschepen uitbaat (tegenover 45 voor CMB). De raad van bestuur stelde om belangenconflicten te vermijden een comité van onafhankelijke bestuurders aan om die deal te bekijken. Delphis Hong Kong is immers een volle dochter van Delphis, de kustreder die via Saverco in handen is van CMB-grootaandeelhouder Marc Saverys. Delphis is het project van zoon Alexander, die Marc vorige maand opvolgde als CEO van CMB

Net als in het tweede kwartaal was de luchtvaartafdeling ASL - een joint venture met 3P Air Freighters van Petercam - een lichtpunt voor CMB. De winstbijdrage van 3,8 miljoen dollar was echter ruim onvoldoende om de 15 miljoen dollar verlies van scheepvaartdochter Bocimar te compenseren. Vorig jaar wilde Marc Saverys ASL in omvang doen verdubbelen door de overname van TNT Airways, maar die deal sprong af toen Europa de monsterpakjesfusie tussen TNT en UPS torpedeerde.

Nu zegt CMB ASL te willen versterken met het Zwitsers-Hongaarse Farnair, waarmee het aantal vliegtuigen tot meer dan 100 zou toenemen. Financiële details van de deal geeft CMB echter niet vrij.

 

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud