Advertentie

CMB optimistischer dan begin dit jaar

Alexander Saverys, ceo van CMB ©Reporters

'Ik ben optimistischer over de drogebulksector dan in januari', zei topman Alexander Saverys op de algemene vergadering van rederij CMB. 'En optimistischer dan sommigen die nog drie verliesjaren voorspellen. Maar ik durf mijn hand niet in het vuur steken dat de vrachttarieven over twee maanden beter zullen zijn'. Langer dan 2 jaar ziet hij de huidige toestand echter niet duren.

De groep CMB  baat kleine containerschepen uit (Delphis), chemicaliëntankers (Bochem) en een vliegtuigvloot (ASL Aviation). Maar de belangrijkste activiteit blijft nog altijd zijn rederij Bocimar die vooral ertsen en steenkool vervoert. Met 60 schepen is het een van de 20 grootste droge bulkrederijen ter wereld. 

Maar die rederij zit in een zware storm. Er is een overcapaciteit van schepen op de markt, vooral de grote, en de vraag sputtert. De tarieven om die schepen te verhuren zitten op een historisch dieptepunt en dat uitte zich ook in de cijfers. CMB sloot 2014 af met 27 miljoen dollar verlies en in het eerste kwartaal dook de groep netto zelfs 40 miljoen dollar in het rood.

Volgens het beurshuis ING mag CMB zich aan nog eens drie jaar verlies verwachten. Topman Alexander Saverys, die in september het roer van zijn vader Marc overnam en voor het eerst de algemene vergadering voorzat, is minder pessimistisch. Al voegt hij er onmiddellijk aan toe dat hij geen glazen bol heeft.

Chinese waterkrachtcentrales

'Ik ben optimistischer dan in januari en dan sommige analisten die zeggen dat de crisis nog drie jaar zal duren. Er komen in het segment van de capesize schepen - bulkschepen van minstens 150.000 ton - minder schepen in de vaart dan dat er worden verschroot. De vloot krimpt dus. In september vorig jaar zouden dit en volgend jaar nog 350 nieuwe schepen worden opgeleverd. Nu blijken dat er zelfs niet de helft te zijn.'

'En als de vloot krimpt en de vraag stabiel blijft of lichtjes groeit, kan er heel snel een ommekeer zijn', zegt Saverys. Hij verwijst naar China. 'China verbruikt meer dan 4 miljard ton steenkool per jaar. 200 miljoen wordt via zee aangevoerd. Als er straks een droge zomer is in China en ze hebben te weinig water om hun waterkrachtcentrales te doen draaien, zullen ze 100 miljoen ton kolen moeten importeren en kan die markt weer snel stijgen'.

Kantelmoment

Wanneer dat kantelmoment er komt, is volgens Saverys onmogelijk te zeggen. 'Tussen 2 maand en 2 jaar. Ik denk niet dat we nog langer dan 24 maanden dergelijke vrachttarieven gaan hebben. Want het gaat hard nu en vele rederijen bloeden. Sommigen gaan overkop'.

Om zich te wapenen tegen de crisis legde CMB in april een cashbuffer aan van 200 miljoen dollar. Mogelijk wordt een deel daarvan gebruikt om investeringen te doen of (goedkoop) schepen te kopen. Alexander Saverys: 'Dat zal in functie gebeuren van wat we kunnen financieren en hoeveel leverage we hebben op onze balans. We willen niet te veel schuld op onze balans. We hebben nu een goede equity buffer. We kunnen tegen een stootje'. Hoe lang?  'Lang. Langer dan de rest', lacht Saverys. 'Opnieuw het zal afhangen van de tarieven. Maar aan de huidige tarieven.... zeker tot begin 2017.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud