Advertentie
Advertentie

Cobelfret investeert honderden miljoenen

©rv

De Belgisch-Luxemburgse scheepvaartgroep Cobelfret van de familie Cigrang investeert honderden miljoenen euro’s in schepen en terminals. Een ‘ambitieus investeringsplan’, noemt Michel Cigrang het.

De Luxemburgse rederij CLdN, een onderdeel van de groep Cobelfret van de Antwerpse familie Cigrang, heeft een groot investeringsplan op stapel staan. De rederij die 24 roroschepen uitbaat - ferry’s voor vracht - breidt haar vloot uit met nog eens twaalf schepen. Het eerste schip - een kanjer van 235 meter lang, dubbel zo groot als het gros van de huidige roroschepen die aan kustvaart doen - zal 92 miljoen dollar kosten en komt in het derde kwartaal van 2017 op de markt. Het tweede even grote (en even dure) zusterschip, iets later.

Wanneer de tien andere - die iets kleiner zijn - in de vaart worden genomen, wil topman Michel Cigrang, verantwoordelijk voor de ferrydiensten, niet zeggen. Meer details over het investeringsbedrag of de capaciteit wil hij evenmin kwijt, maar het is duidelijk dat het om ettelijke honderden miljoenen euro’s gaat.

Cobelfret staat voor Compagnie Belge d’Affrètements en werd in 1928 opgericht door Léon Cigrang, een Luxemburger die in Antwerpen kwam studeren. Aanvankelijk was Cobelfret een tradingbedrijf, maar na de Tweede Wereldoorlog stapte de groep in scheepvaart. Cobelfret is via zijn rederij CLdN een van de grootste auto-overslagbedrijven van Europa.

Cobelfret wordt vandaag gerund door Christian, Michel, Jean en Pierre Cigrang, de vier zonen van Camille Cigrang, een telg van de oprichter. Christian wordt als primus inter pares beschouwd als de drijvende kracht.

Cobelfret is een uiterst discrete groep die de media schuwt en is opgesplitst in vier Luxemburgse vehikels. Geconsolideerde cijfers zijn er niet. Cobelfret investeerde enkele jaren in Bank Degroof en stapte ook in de Luxemburgse bioscoopgroep Utopolis, die onlangs werd verkocht aan Kinepolis.

Om een idee te geven van de omvang van de schepen: het in 2007 door Cobelfret in de vaart gebrachte roroschip Yasmine is 200 meter lang en kan 1.680 auto’s, 250 trailers en 850 containers aan boord nemen. De nieuwe schepen zijn een stuk groter.

‘Het is een ambitieus investeringsplan’, zegt Cigrang. ‘Dat klopt. Of de crisis voorbij is? Nee. Die is niet voorbij. Maar we moeten ambitieus blijven.’

Cobelfret vervoert met zijn vrachtferry’s jaarlijks 1 miljoen trailers (opleggers) en containers, en ook nog 1 miljoen auto’s. De twaalf nieuwe schepen zullen de capaciteit de volgende vier jaar met 70 procent opdrijven.

Het is een ambitieus expansieplan.
Michel cigrang
topman Ferry-activiteiten CLdN

CLdN is hoofdzakelijk actief in maritiem transport tussen het Europese vasteland en Groot-Brittannië. Cobelfret verzorgt dat vanuit zijn eigen overslagterminals in Zeebrugge (de grootste auto-overslaghaven van Europa), Vlissingen, Rotterdam, Killingholme, Sutton Bridge en Londen. Volgens Cobelfret zullen met het expansieplan nieuwe routes worden opgezet. Om de uitbreiding van de vloot, de grotere schepen en de verwachte overslaggroei te kunnen bolwerken investeert Cobelfret nog eens circa 100 miljoen euro in de uitbreiding van zijn overslagterminals. Die zullen dan ook meer activiteiten met toegevoegde waarde ontwikkelen, vooral voor de autosector.

Het in 1928 opgerichte CLdN is een van de grootste auto-overslagbedrijven van Europa en in omzet een van de grootste scheepvaartgroepen van ons land. Het baat wereldwijd ook een vloot van 32 (eigen en gecharterde) bulkschepen tussen 30.000 en 200.000 ton uit voor het transport van ijzererts, kolen, bauxiet en andere massaproducten. Het jaarlijkse transport schommelt rond 50 miljoen ton vracht.

Het bulktransport van CLdN was in 2013 goed voor 480 miljoen euro omzet, het rorovervoer voor 513 miljoen euro, de terminals voor 178 miljoen euro (samen 1,1 miljard euro omzet) en 1 miljard eigen vermogen. Er werken meer dan 1.500 mensen. Cobelfret is ook actief in transport over land met meer dan 800 eigen trailers en in vrachtvervoer via het spoor en binnenwateren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud