'Congoboot Charlesville gezonken voor Poolse kust'

De voormalige Antwerpse Congoboot Charlesville is in de voorbije nacht gezonken in de Baltische Zee, voor de Poolse kust. Dat concludeert de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie uit de bewegingen van de sleepboot die het schip naar Litouwen moest voeren. De sleepboot voer zonder de Charlesville de haven van Gdansk binnen.

De Charlesville had in principe vrijdagochtend in het Litouwse Klaipeda moeten arriveren, allicht om er verschroot te worden. 'Vannacht begon de sleper 'Ajaks', die de Charlesville naar Klaipeda bracht, allerhande eigenaardige bewegingen te maken', stelt de VVIA in een mededeling. 'Nadien stoomde hij linea recta en full speed naar Gdansk. Het spoor van de Charlesville waren we kwijt.'

Op de plaats waar de Charlesville 'verdween', vaart volgens VVIA-voorzitter Adriaan Linters momenteel een schip van de kustwacht rond. Ook een bericht van de Poolse zeereddingsdienst dat de VVIA kon inkijken, wijst op een fatale afloop. 'Hull of aship with a length of 154 m sank', luidt het daarin.

'Intussen bevestigt ook de havenkapitein van Rostock, vanwaar de Charlesvillewerd weggesleept, dat het schip gezonken is', zegt Linters. 

Linters betreurt de gang van zaken en vermoedt dat de Congoboot mogelijk tot zinken is gebracht omwille van een verzekeringskwestie. 'In ieder geval zal deze zaak nog een staartje krijgen, want in Duitsland zijn er de laatste tijd verschillende schandalen aan het licht aan het komen.'

De voorbije maanden werden in België en Duitsland vergeefse pogingen gedaan om de Charlesville van verschroting te redden. Het schip was het laatste overblijvende voormalige passagiersschip dat Antwerpen met Congo verbond. 

Niet zeewaardig

Volgens professor Eric Van Hooydonk, de voorzitter van Watererfgoed Vlaanderen die betrokken was bij de pogingen om het schip van de sloop te redden, was de Congoboot onvoldoende zeewaardig gemaakt voor zijn reis. 'Bij de omvorming tot jeugdherberg in Rostock zijn er destijds enkele extra patrijspoorten in het schip gezet', legt Van Hooydonk uit. 'Volgens onze bevindingen waren die voor het verslepen onzorgvuldig dichtgemaakt.' In Rostock werd het de voorbije jaren gebruikt als jeugdherberg, maar die ging onlangs failliet.

Berging

Wat er nu met de Charlesville moet gebeuren, is niet duidelijk. 'Indien het schip voor hinder kan zorgen voor het scheepvaartverkeer, moet het geborgen worden. Al is het niet duidelijk wie daar dan voor opdraait', legt Linters uit. 'Maar zelfs als het geborgen wordt, zal het enkel nog rijp zijn voor de schroot', denkt hij.

Watererfgoed Vlaanderen bekijkt de komende dagen of er nog een waterkans bestaat dat het schip geborgen wordt en dan eventueel nog kan worden overgenomen. 'Maar het was zo al geen evident dossier, met veel tegenkanting, en de kosten zullen door het zinken alleen maar opgelopen zijn', beseft Van Hooydonk. 'De juridische situatie is ook nog erg onduidelijk, wat betreft wie nu de eigenaar is en hoe het zit met de verzekering.'

Van Hooydonk beschikt naar eigen zeggen over beeldmateriaal waarop te zien is hoe tijdens de dagen voor het wegslepen heel wat waardevolle historische voorwerpen uit de Charlesville werden weggehaald. 

Log

De route met het vreemde gemanoeuvreer van de sleepboot  Ajaks kan worden opgeroepen op de website Marinetraffic.com (linksboven 'Ajaks' invoeren).

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud