Coronafactuur voor De Lijn valt lager uit dan verwacht

©Kristof Vadino

De bussen en trams van De Lijn coronaproof laten rijden zadelt de openbaarvervoermaatschappij met een extra reinigingsfactuur van 3 miljoen euro op. Maar de totale coronafactuur ligt voorlopig 7 miljoen euro lager dan gevreesd.

Maar de coronafactuur valt lager uit dan verwacht. De effectieve kostprijs voor De Lijn van maart tot eind augustus bedraagt 28 miljoen euro. Dat blijkt uit gegevens van De Lijn en van Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open VLD). Het totale bedrag bestaat uit een inkomstenverlies van 39,8 miljoen en een meerkost van 3,8 miljoen, die deels gecompenseerd worden door 15,4 miljoen minderuitgaven.

Het grootste deel van de extra uitgaven gaat naar het reinigen van trams en bussen. De raad van bestuur van De Lijn kende die opdracht in juli toe aan vier bedrijven: Aronia, Ariel, Cleaning Masters en GOM. De poetsfirma's desinfecteren dagelijks de stuurposten van de chauffeurs. Ze moeten ook contactpunten, zoals duwknoppen en handgrepen, in de 2.300 bussen en 400 trams reinigen. 'Als er een vermoedelijke besmetting is, dan wordt er een gespecialiseerde firma ingeschakeld voor een grondige dieptereiniging', zegt De Lijn.

De kostprijs voor de reiniging bedroeg tot eind augustus 3 miljoen euro. Daarnaast gaf De Lijn 91.000 euro uit aan veiligheidsfolies om de stuurpost af te scheiden en 713.000 euro voor mondmaskers en gels.

Brussel

De financiële impact van de coronacrisis op De Lijn is opmerkelijk kleiner dan bij de MIVB. De Brusselse vervoermaatschappij becijferde de meerkost van corona eind augustus al op 118 miljoen euro, meldde de Brusselse minister van Mobiliteit Elke Van den Brandt (Groen) enkele weken geleden. De MIVB kreeg 108 miljoen euro minder inkomsten binnen en moest 30 miljoen euro extra uitgeven voor schoonmaak en veiligheid. Door de crisis bespaarde de MIVB wel 20 miljoen euro, voornamelijk op energiekosten.

'De coronakosten bij De Lijn tot eind augustus lijken dus relatief mee te vallen', zegt Vlaams Parlementslid Stijn Bex (Groen), die de cijfers opvroeg. Bex roept Peeters daarom op om in de exitstrategie na de tweede coronagolf nog meer in te zetten op extra capaciteit om overvolle trams en bussen, vooral voor en na schooltijd, te vermijden.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud