Advertentie

Coronajaar kost De Lijn 67 miljoen euro

©Dries Luyten

Dankzij extra steun van de Vlaamse overheid bleef het bus- en trambedrijf vorig jaar nipt winstgevend. Dat blijkt uit de jaarcijfers van De Lijn.

Corona kelderde de inkomsten bij De Lijn: het bedrijf verkocht voor 128 miljoen euro losse tickets en abonnementen. Dat is 34 procent minder dan in 2019. Afgezien van lagere inkomsten stegen de uitgaven door allerlei coronamaatregelen. Zo werden de bussen en trams vaker gepoetst en gedesinfecteerd. Ook werden extra bussen ingezet in de spits en voor het leerlingenvervoer om overvolle bussen te voorkomen.

Alles samen kostte dat De Lijn 67,3 miljoen euro. Dat bedrag werd bijna volledig gecompenseerd door de Vlaamse overheid, die 65,5 miljoen euro extra steun toezegde. Daardoor stroomde vorig jaar ruim 940 miljoen euro Vlaams geld naar De Lijn. Van elke euro omzet die De Lijn draait, werd vorig jaar 88 cent gedekt door de overheid. In het horrorjaar 2019 was dat nog 81 cent.

88
cent
Van elke euro omzet die De Lijn vorig jaar maakte, werd 88 cent door de Vlaamse overheid gedekt.

De nieuwe directeur-generaal van De Lijn, Ann Schoubs, zegt dat ‘we in 2020 de rug hebben gerecht, na 2019, dat niet ons beste jaar was’. Ze doelt op de vooruitgang die in een aantal hoofdpijndossiers uit 2019 is geboekt. Zo was in 2019 amper de helft van de informatie op de realtimeborden aan de bushaltes betrouwbaar. Dat percentage is opgevoerd naar meer dan 90 procent. Ook is bijna het hele directiecomité vervangen: Schoubs verving vorig jaar Roger Kesteloot, die bedankt werd voor bewezen diensten.

Verder duidde de Vlaamse regering De Lijn vorig jaar opnieuw aan als 'intern operator' om in ieder geval tot 2030 het Vlaamse openbaar vervoer per bus en tram te regelen. Tegelijk gaat de elektrificatie en hybridisering van het buspark van De Lijn verder. Volgens het Vlaams regeerakkoord moeten bussen die in stadskernen rondrijden uiterlijk in 2025 emissievrij zijn. Maar De Lijn haalt die doelstellingen met elektrische en hybride bussen ten vroegste in 2027, tot ergernis van Vlaams minister van Transport Lydia Peeters.

Tot slot werd het chronische tekort aan chauffeurs en technici, dat onder het bestaande personeel tot veel wrevel leidde, vorig jaar aangepakt. Ondanks corona werden in 2020 veel meer nieuwe chauffeurs en onderhoudstechnici aangeworven dan in de voorgaande jaren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud