Crisis in drogebulkvaart nekt Japanse rederij

De Star Borealis, een bulkschip van Star Bulk Carriers ©Star Bulk Carriers

Daiichi Chuo Kisen Kaisha vraagt bescherming aan tegen haar schuldeisers. De combinatie van een snelle expansie en aanhoudend lage vrachttarieven voor drogebulkschepen is de Japanse rederij fataal geworden.

Daiichi Chuo KK legt zich al meer dan een eeuw toe op het maritiem transport van droge bulk: steenkool, ijzererts, granen, meststoffen en hout. Afhankelijk van het type schip gebeurt het vervoer wereldwijd, in Azië of in Japan. Daiichi Chuo KK is daarmee een sectorgenoot van Bocimar, de Belgische rederij die deel uitmaakt van CMB.

In het post-Lehman Brothers-tijdperk breidde de rederij haar vloot fors uit, ondanks de forse terugval van de vrachttarieven voor drogebulkschepen. Daiichi Chuo speculeerde op een herstel van de Chinese vraag, maar dat bleef uit. De voorbije vier jaar bleef de onderneming in de rode cijfers, terwijl de schuldenlast opliep tot 120 miljard yen (890 miljoen euro).

In 2012 nam Masakazu Yakushiji het roer over bij Daiicchi Chuo. Hij bouwde de vloot af tot zo’n 170 schepen – die grotendeels gecharterd worden – maar dat volstond niet om de rederij weer boven water te krijgen. ‘De markt was veel slechter dan we hadden verwacht. We hadden er niet op gerekend dat de markt vier jaar slecht zou blijven’, zei hij tijdens persconferentie in Tokio.

Samen met Daiichi Chuo legt ook de volle dochter Star Bulk Carriers de boeken neer, beladen met 57 miljard yen (425 miljoen euro) schulden.

MOL

Maandag verloor het aandeel Daiichi Chuo 3,4 procent naar 28 yen op de beurs van Tokio. De marktwaarde van de rederij bedroeg daarmee 11,7 miljard yen (87 miljoen euro). Dinsdag werd de notering opgeschort. Op 30 oktober verdwijnt Daiichi Chuo van de beurs.

De grote Japanse rederij Mitsui OSK Lines (MOL) heeft een belang van 21,8 procent in Daiichi Chuo en zal wegens het faillissement van de rederij een uitzonderlijk verlies van 25 miljard yen boeken in het tweede kwartaal (periode juli-september) van het lopende boekjaar.

Vaarwater

Yasumi Kudo, de voorzitter van de Japanse redersvereniging, denkt niet dat de crisis in de drogebulkvaart nog meer slachtoffers gaat maken in Japan. ‘Andere Japanse scheepvaartondernemingen zijn operationeel gezond. Met de yen rond 120 voor een dollar, doen ze het goed. Buitenlandse drogebulkrederijen daarentegen zitten in een moeilijker vaarwater.’

Dat is onder meer het geval voor de Belgische rederij Bocimar, die al anderhalf jaar rode cijfers schrijft en de voornaamste activiteit is van CMB. De moeilijke situatie in de drogebulksector is trouwens een van de redenen waarom de hoofdaandeelhouder Marc Saverys CMB van de beurs wil halen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud