nieuwsanalyse

De kapitein met de mooie beloftes

Nicolas Saverys, topman en controle-aandeelhouder van de gastankerrederij Exmar ©Jonas Roosens

Nicolas Saverys is een durver boordevol innovatieve ideëen maar met zijn plan om het gros van zijn LNG-activiteiten van Exmar te verkopen aan Vopak, lijkt hij de kip met gouden eieren te slachten.

Gastankerreder Nicolas Saverys had in juni al een schot voor de boeg gelost. ‘Ik zit al 30 jaar in de business maar dit had ik niet zien aankomen. We moeten ons klaarmaken voor de volgende revolutie in de energiewereld’.

Zijn besef dat fossiele grondstoffen goedkoop zullen blijven en het transport van gas daardoor wel eens in een enorme crisis zou kunnen terechtkomen, heeft de immer optimistische Saverys met beide voeten op de grond gezet. Voor het eerst hoorde men Saverys luidop zeggen ‘dat Exmar zijn activiteiten ‘ter discussie ‘ moet stellen’. Met de verkoop van het gros van zijn lng-activiteiten aan het Nederlandse Vopak, ‘s wereld nummer een in de opslag van olie en chemische producten, lijkt de ultieme droom om als eerste een chemiefabriek te bouwen op zee, heel ver weg.

Nochtans zag het er aanvankelijk goed uit. Als zuivere transporteur van petroleumgas, ammoniak en aardgas bouwde Saverys tankers met eigen hervergassingsinstallatie aan boord, tankers voor opslag van gas op zee, en tankers die op zee gas kunnen overslaan. Binnenkort wordt zelfs een vaartuig opgeleverd met een eigen liquefactie-installatie aan boord om aardgas op zee vloeibaar te maken. Aardgas wordt om te vervoeren immers vloeibaar gemaakt (tot lng) en moet, als het zijn bestemming bereikt, opnieuw in gas worden omgezet. Dat gebeurt nu vooral in terminals aan land maar met de revolutionaire Exmar-schepen kan het allemaal op zee en is het niet meer nodig om (dure) terminals op land te bouwen die steeds meer op het Nimby-syndroom stoten.

Exmar praat met de Nederlandse tankopslagspecialist Vopak over de verkoop van het gros van zijn lng-activiteiten.

Maar het model van Saverys wankelt en dat heeft alles te maken met de goedkope energieprijzen, het overaanbod aan fossiele brandstoffen en de concurrentie van wind- en zonne-energie die, bij efficiënte stockage, heel competitief wordt.

Toch was het vrijdag even schrikken toen Saverys plots out of the blue bekend maakte dat hij zijn activiteiten rond drijvende opslag en hervergassing van lng wil verkopen aan Vopak.

Het gaat om ‘verkennende’ gesprekken. Maar als de deal doorgaat, dreigt Exmar wel in een klap bijna twee derde van zijn bedrijfswinst te verliezen, zegt analist Quirijn Mulder van ING. De vier hervergassingsschepen die Exmar samen met het Amerikaanse Excelerate Energy bezit en uitbaat, zijn goed voor een jaarlijkse operationele cashflow van 42 miljoen dollar, schat Wouter Vanderhaeghen van KBC. De contracten lopen respectievelijk tot 2025, 2026, 2033 en 2034. Er is ook nog een schip in aanbouw - weliswaar zonder klant - dat midden 2017 wordt opgeleverd. Maar of dat in de deal wordt opgenomen, is niet duidelijk

Het enige wat pionier Saverys nog overhoudt van zijn innovatieve lng-poot zijn twee schepen die lng vervoeren - die hij bovendien maar voor 50 procent bezit - en twee reusachtige liquefactie-schepen, de eerste in de wereld. Een van die ‘drijvende lng-fabrieken, de Caribbean, wordt straks opgeleverd maar heeft ook nog altijd geen klant. Het andere 'ponton'  is in aanbouw.

Saverys kondigde het afgelopen jaar verschillende potentiële klanten aan voor de dure Caribbean - Columbiaanse, Iraanse, Indonesische. Telkens kwam er een kink in de kabel.

Saverys heeft - toegegeven - nog een kleine offshore-divisie en een lpg-vloot die ammoniak en petroleumgassen vervoert. Die operereert in een stabiele markt en is een beetje de 'bread and butter' van het bedrijf. Maar haar bijdrage tot de groepswinst is maar de helft van die van de lng-poot.

Voor de aandeelhouders van Exmar hoeft de Vopak-deal niet per se slecht te zijn. Het zal de balans opsmukken en mogelijk veel cash genereren, goed voor het dividend. Maar het laat het bedrijf, dat enkele jaren terug de prestigieuze Ffooks-prijs kreeg voor zijn ‘technologisch innovatievernuft’ - de Nobelprijs van de gassector - een beetje verweesd achter. Tenzij de immer ondernemende Saverys nog een andere technologie-aap uit de mouw tovert.

In juni zei hij dat hij zeker niet in slaap is gevallen en dat Exmar de volgende boten niet zal missen. We hopen het voor hem. Saverys is altijd sterk geweest in het aankondigen van deals. Ze uitgevoerd krijgen, blijkt een andere paar mouwen. Vier jaar geleden droomde hij luidop om zijn divisies apart naar de beurs te brengen. Daarna kondigde hij aan dat hij zijn lng-activiteiten samen met die van de Noorse reder John Fredriksen naar de beurs zou brengen. Ook dat ging niet door. Net als zijn grootscheeps project voor een tweede notering op Wall Street.

Als ook de Vopak-deal niet doorgaat, krijgt zijn geloofwaardigheid mogelijk een flinke deuk. Als hij het wel verkocht krijgt, is de vraag: waar zal Exmar zijn verdere groei vandaan halen?

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud