'De kernvraag is: wie betaalt de bewaking van de snelwegparkings?'

Jean-PaulVan Avermaet, managing director van beveiligingsbedrijf G4S België, Frankrijk, Luxemburg en Marokko ©BELGA

De beveiliging van snelwegparkings staat ter discussie na enkele incidenten met doorreizende migranten. Volgens G4S-topman Jean-Paul Van Avermaet bestaat er betaalbare technologie om de beveiliging te verhogen, maar moet er consensus komen over wie de factuur betaalt.

De truckparking aan de E40 in Wetteren richting kust gaat op burgemeestersbevel drie maanden dicht, na het recente dodelijke incident met doorreizende migranten. De parking is sinds eind 2012 ironisch genoeg de allereerste beveiligde truckparking langs Vlaamse snelwegen, inclusief camerabewaking. Maar de beveiliging is vooral ontworpen tegen ladingdiefstal. Van in trucks springende illegale migranten was zes jaar geleden nog geen sprake.

Weinigen zijn beter geplaatst om over de problematiek te praten dan Jean-Paul Van Avermaet, managing director bij de beveiligingsfirma G4S voor onder meer België en voordien topman bij Carestel, de uitbater van wegrestaurants.

'De beveiliging van de Vlaamse tankstations kan efficiënter', zegt hij. 'Vandaag blijft het beperkt tot het inzetten van camera'sen soms van bewakingsagenten met een tijdelijke opdracht.'

Wat moet er gebeuren?

'Als we meer parkings met de juiste technologie uitrusten, kunnen we voorkomen dat transmigranten in de vrachtwagens klimmen en maken we het doorrijden van trucks door Vlaanderen veilig. Want een 'anti-inklimaanpak' is waar het op korte termijn om draait, in afwachting van een bredere oplossing op het Europese niveau.'

Aan welke technologie denkt u?

'De vrachtwagenparking die we voor de brandstofgroep Total in Kalken aan de E17 uitbaten, heeft sinds vorig jaar de hoogst denkbare beveiliging. De parking is goed omheind, met grachten errond, voert strikte toegangscontroles aan de poorten uit en wordt voortdurend in de gaten gehouden door een alarmcentrale op afstand. Dat is de extreemste aanpak.

Maar er zijn ook kleinschaligere technologische oplossingen die minder kosten en de veiligheid verhogen, zoals een betere verlichting. Ik denk ook aan een sluis met weegbrug voor het in- en uitrijden van de vrachtwagen. Je kan instellen dat er een signaal komt als er een gewichtsverschil van meer dan 50 kilo geregistreerd wordt. Transmigranten handelen zelden op eigen houtje. Vaak klimmen ze met meerderen tegelijk in de truck. Het gewichtsverschil is dan duidelijk merkbaar. 

Let wel: de politie zal na de verwittiging moeten tussenkomen, en niet de bewakingsagenten. De technologie voor privébewaking heeft vooral een afradende functie. Als je de melk wegneemt bij de kat, gaat de kat elders naartoe. De grote vraag is: wie zal de kosten voor die investeringen op zich nemen?'

Wat is uw mening?

'Daar moet overleg over komen. Er zijn meerdere partijen die er belang bij hebben doorrijdende trucks veilig te maken. De Britse autoriteiten leggen chauffeurs en transporteurs boetes op als illegale migranten ontdekt worden in hun vrachtwagen. Bedrijfseconomisch heeft het voor transporteurs zin om mee te investeren in beter beveiligde snelwegparkings. In Kalken is de parking niet gratis en betalen de trucks mee voor de beveiliging. Maar ik denk ook aan de verzekeringsmaatschappijen die de lading verzekeren. Ook zij hebben belang bij veilige truckparkings.'

De transportsector rekent vooral op de overheid.

'Kalken is stevig gesubsidieerd door Vlaanderen en Europa, maar het wordt voor de overheden onhaalbaar duur als we dat zouden uitbreiden naar 100 parkings. Als de overheid voor kleinschalige verbeteringen kiest, kan het overheidsgeld wel over een groot aantal parkings verdeeld worden.

Een oplossing is nodig, want anders stoppen de chauffeurs voor hun rusttijden op de op- en afritten, of op bedrijventerreinen. Typisch voor België is dat we een open wegennetwerk hebben, in tegenstelling tot Frankrijk met zijn tolheffingen. De overlast verschuift dan mogelijk naar de lokale bevolking. Dat moeten we zeker vermijden.'

Als een truckparking sluit, wat is dan de commerciële impact op de wegrestaurants?

'Die blijft beperkt. Alleen een gedeelte van de parking sluit, de parking voor auto's blijft open. Ook het tankstation, de restaurants en de winkels blijven open. Bovendien hebben truckchauffeurs meestal hun eigen gamellen met proviand mee, of ze koken in hun truck. Ze zijn dus sowieso geen grote klanten van de wegrestaurants. Het is natuurlijk wel zo dat het tankstation inkomsten dreigt mis te lopen, omdat sommige trucks er niet meer tanken.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content