Advertentie
Advertentie

De Lijn bestelt bussen bij Van Hool en VDL

De Lijn bestelt nieuwe bussen bij Van Hool en VDL. ©BELGA

De Lijn bestelt 107 bussen bij de Vlaamse busbouwers Van Hool en VDL. Het gaat om een investering van 26,8 miljoen euro. De Vlaamse regering heeft daarvoor het licht op groen gezet. Dat bevestigde De Lijn zaterdag in een persbericht.

De eerste nieuwe bussen zullen eind 2016 in het straatbeeld verschijnen. Het contract voorziet een mogelijke uitbreiding met 121 streekbussen. De Vlaamse vervoersmaatschappij blijft haar vloot stelselmatig vernieuwen. De voorbije drie jaar bestelde De Lijn al 88 trams en ruim 400 bussen, goed voor een totale investering van 320 miljoen euro.

Op de laatste ministerraad voor het zomerreces (17 juli) heeft de Vlaamse regering groen licht gegeven voor een bijkomende bestelling van 107 bussen. De bussen worden besteld bij de Vlaamse busbouwers Van Hool (Lier) en VDL (Roeselare). Van Hool mag 31 gelede bussen leveren, VDL 67 streekbussen en 9 gelede bussen.

'De Vlaamse overheid mag dan wel besparen op de eigen werking, maar blijft serieus investeren in sneller en comfortabeler openbaar vervoer. Met daarenboven nog specifiek aandacht voor toegankelijkheid voor mensen met een beperking en milieuvriendelijkheid. Deze nieuwe bussen zijn Vlaams vakmanschap!', zei Vlaams minister van Mobiliteit, Ben Weyts (N-VA) zaterdag.

Verbetering

De bestelling wordt gespreid over Vlaanderen. Zo krijgt Antwerpen 16 bussen, Limburg 34, Oost-Vlaanderen 23, Vlaams-Brabant 9 en West-Vlaanderen 25. In het contract is een mogelijke uitbreiding met 121 bijkomende streekbussen voorzien. Die zouden dan als volgt verdeeld worden: Antwerpen 21, Limburg 42, Oost-Vlaanderen 19, Vlaams-Brabant 15 en West-Vlaanderen 24.

De nieuwe bussen zijn volgens De Lijn een verbetering voor onder meer het brandstofverbruik, de milieu-impact, de toegankelijkheid en het comfort. Zo verbruiken de bussen 22 procent minder diesel dan de bussen die ze vervangen, wat zorgt voor een besparing van 535.000 liter diesel en een minderuitstoot van 1.429 ton CO2. 

Verder zal na de instroom 90 procent van de bussen toegankelijk zijn voor rolstoelgebruikers. Nu is dat nog 77 procent. Het aandeel bussen met airco zal ook stijgen tot 75 procent. 

Er loopt ook nog een procedure voor de aankoop van 146 trams, goed voor 25 procent extra tramcapaciteit. De nieuwe trams moeten de Kusttrams en kleine trams vervangen. Voor die aanbesteding is 320 miljoen euro voorzien in het investeringsprogramma van De Lijn. Normaal gezien komen die nieuwe trams in 2018 in het straatbeeld. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud