De Lijn kop van Jut op vastgoedbeurs in Cannes

Een tram in Antwerpen. ©Photo News

Zowel politici als retailers hebben vanop de vastgoedbeurs Mapic in Cannes fors uitgehaald naar De Lijn. De vervoersmaatschappij doet te weinig om winkelen met het openbaar vervoer te vergemakkelijken, klinkt het.

Vooral de Gentse schepen van Handel Christophe Peeters (Open VLD) haalt in Cannes snoeihard uit naar De Lijn op een seminarie van Retail Forum Belgium, het platform van de belangrijkste retailers in België op Mapic, de internationale vastgoedbeurs in Cannes.

Als je hier iets vraagt, ziet De Lijn te vaak technische problemen en te weinig oplossingen.
Christophe Peeters
Gents schepen van Handel

‘Ik ben jaloers als ik zie wat in Amsterdam allemaal mogelijk is. In Nederland heeft een stad meer greep en inspraak op haar openbaar vervoer. Als je hier iets vraagt, ziet De Lijn te vaak technische problemen en te weinig oplossingen.'

Hij geeft het voorbeeld aan van een combiticket. 'Wie in Amsterdam op een randparking gaat staan, betaalt normaal tot 50 euro per dag. Wie evenwel meteen zijn tramticket in de automaat steekt, ziet dat dalen tot een euro. Tal van winkeliers zouden bijvoorbeeld hun klantenkaart willen koppelen aan goedkoper openbaar vervoer, maar er is geen beginnen aan.'

Koen Kennis (N-VA), zijn Antwerpse collega, is iets milder voor De Lijn. 'Van de park & rides rond Antwerpen die gratis zijn, kan men met de tram voor 1,5 euro of 1,8 euro naar het centrum van de stad.'

Tot nu toe zijn die park & rides in Antwerpen allemaal gelijkvloers, maar in de toekomst worden dat parkeergebouwen. Die kosten zullen deels moeten worden gerecupereerd. ‘Het klopt wel dat De Lijn meer werk moet maken van combitickets.' Hij gelooft dat er een rol is weggelegd voor tussenpersonen en wil daarmee experimenteren.

Wie gaat een t-shirt van 10 euro in de binnenstad kopen als hij 4 euro parking moet betalen?
Nicolas Meerschman
Euroshoe

‘Goedkope parkings en goedkoop openbaar vervoer zijn absoluut nodig als je goedkope winkelketens in de binnenstad wil kunnen houden. Wie gaat een T-shirt van 10 euro kopen als hij 4 euro parkeerkosten moet betalen?’, stelt Nicolas Meerschaert, Real estate manager van Euro Shoe Group.

Koen Tengrootenhuysen, directeur real estate en ontwikkeling bij Decathlon, en voorzitter van Retail Forum Belgium, is bikkelhard voor het openbaar vervoer in België. 'Zowel de NMBS als De Lijn levert nog te weinig kwalitatief openbaar vervoer om mensen extra aan te zetten om te gaan winkelen in de binnenstad. Pas dan gaan voetgangerszones ook echt werken.'

Reactie De Lijn

De Lijn wijst er in een reactie op dat er al heel wat formules bestaan voor goedkoper openbaar vervoer om bijvoorbeeld te gaan winkelen. Zo kunnen gemeenten een gratis of een goedkoper biljet aanbieden aan reizigers, bijvoorbeeld op marktdagen of koopzondagen. 

'In de stad van schepen Peeters werken we zelfs samen met een vzw die de stad heeft opgericht om het Gents middenstandsbeleid te professionaliseren en de Gentse middenstand te promoten', zegt woordvoerder Tom Van de Vreken. Het gaat in Gent om een gratis bus en tram op de eerste zondag van de maand.

'Daarnaast zijn er nog steden die binnenkort gratis openbaar vervoer zullen bekendmaken in de decemberweekends. Korting geven op parkeertickets is uiteraard niet aan ons. Maar de meeste park & rides in Vlaanderen zijn al gratis.'

Tot slot wijst De Lijn erop dat in het nieuwe decreet basisbereikbaarheid van de Vlaamse regering de steden en gemeenten mee de sleutels van het openbaar vervoer in handen krijgen. 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud