De Lijn schaft helft meer ritten af

De Lijn heeft het moeilijk om een 'collega die je oppikt' te vinden. ©Tim Dirven

De vervoersmaatschappij schrapte vorig jaar 200.000 ritten, door stakingen en een acuut chauffeurstekort.

Busje komt zo, komt busje zo? Dat vragen de reizigers van de De Lijn zich wel vaker af. Vorig jaar heeft de Vlaamse vervoermaatschappij 200.015 ritten afgeschaft. Dat is de helft meer dan in 2017, blijkt uit cijfers die De Lijn vrijgaf. In vijf jaar is het aantal niet-gereden ritten door De Lijn meer dan vervijfvoudigd. Het gaat zowel om ritten die De Lijn zelf moest uitvoeren, als om ritten gereden door pachters.

'Vooral op lijnen met veel ritten'

De Lijn beklemtoont nog dat het aantal afgeschafte ritten maar een heel klein deel vertegenwoordigt van de bijna 11 miljoen ritten die de bussen en trams vorig jaar door Vlaanderen maakten. ‘98,8 procent van de ritten werd wel degelijk uitgevoerd zoals gepland’, zegt woordvoerster Sonja Loos.

‘Alleen als het echt niet anders kan, wordt een rit geschrapt', gaat Loos verder. 'Vooral op lijnen met veel ritten, zodat reizigers niet te lang hoeven te wachten op de volgende bus of tram. Maar elke niet-gereden rit is er een te veel.’

 

 

127.000 afgeschafte ritten, bijna twee derde van het totaal, zijn het gevolg van regelmatige stakingen bij De Lijn. Maar steeds vaker is het gebrek aan chauffeurs de oorzaak van een geschrapte rit. Vorig jaar werden bijna 40.000 ritten om die reden afgeschaft, dubbel zoveel als in 2017.

Knelpuntberoep

De zoektocht naar nieuwe chauffeurs loopt moeilijk. De Lijn wil er dit jaar 570 aanwerven. Buschauffeur is een knelpuntberoep. De Vlaamse arbeidsbemiddelaar VDAB ontving tussen maart 2018 en februari 2019 1.311 vacatures. 336 daarvan stonden eind februari nog open. Vorig jaar slaagde De Lijn er ondanks beloftes niet in haar volledige personeelskader in te vullen.

©Mediafin

153 van de 425 vacatures voor buschauffeurs bleven open, bleek uit gegevens van Vlaams Parlementslid Orry Van de Wauwer (CD&V). Vooral in Antwerpen en Vlaams-Brabant is de situatie nijpend. De Lijn ligt op de as Antwerpen-Brussel wel in concurrentie met goed betalende bedrijven in de Antwerpse haven of de luchthaven regio.

MIVB

In de hoofdstad bokst De Lijn op tegen de MIVB. De Brusselse vervoermaatschappij, die vorig jaar als een van de 64 Belgische bedrijven het Top Employer-certificaat kreeg, wierf in 2018 367 bestuurders voor bus, tram en metro aan, en kon wel alle vacatures opvullen.

‘Als je kan kiezen tussen een tewerkstellingsmotor als de MIVB, die continu investeert en goed draait, of een bedrijf als De Lijn, dat constant in de miserie zit, dan weet je het wel’, zegt een lid van de raad van bestuur.

De situatie wordt almaar penibeler voor De Lijn. Een op de drie chauffeurs is een vijftigplusser, en die gaan de komende jaren met pensioen. Volgens de vakbonden moeten de lonen omhoog om het beroep van chauffeur aantrekkelijker te maken.

Lage drempel

De Lijn, die meer dan 7.000 mensen in dienst heeft, versoepelde al de aanwervingsprocedure, bijvoorbeeld voor taalvaardigheid. De drempel om te solliciteren wordt laag gehouden. Zelfs een rijbewijs is niet nodig. Kandidaat-chauffeurs krijgen een opleiding in de rijschool van De Lijn.

Als je kan kiezen tussen een tewerkstellingsmotor als de MIVB, die continu investeert en goed draait, of een bedrijf als De Lijn, dat constant in de miserie zit, dan weet je het wel.
Lid van raad van bestuur

Omdat voor sommigen een online kandidatuur een drempel bleek, kan solliciteren nu ook telefonisch. De Lijn zou zelfs overwegen SWT’ers (bruggepensioneerden) enkele uren per week met de bus te laten rijden om de tekorten op te vullen.

Toch toont de vervoersmaatschappij zich optimistisch. Dit jaar hebben zich al ruim 2.100 kandidaat-chauffeurs gemeld. 250 mensen zijn al begonnen, 300 zitten in het aanwervingsproces. ‘Maar de aanwerving en de opleiding vragen tijd, waardoor de extra chauffeurs niet altijd meteen merkbaar zijn’, zegt woordvoerster Sonja Loos.


Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect