De Lijn schrapt Gentse elektrische bussen wegens geen laadpalen

©BELGA

De stad Gent hoopt dat De Lijn terug komt op haar beslissing om een proefproject met elektrische bussen te stoppen.

De Lijn schrapt een proefproject in Gent om zes elektrische bussen te laten rijden. De milieuvriendelijke bussen zullen ingezet worden in Leuven en Antwerpen. De Lijn zegt het jammer te vinden dat het Gentse stadsbestuur 'niet meer gewicht in de schaal legt om de nodige vergunningen af te leveren'.

In 2017 kondigde De Lijn een proefproject aan met een 20-tal elektrische bussen in Gent, Leuven en Antwerpen. De eerste passagiers zouden eind 2019 kunnen opstappen. De Lijn heeft bij fabrikant VDL uit Roeselare de elektrische voertuigen al aangekocht maar zegt de vergunningen niet rond te krijgen. 

Vreemd verhaal

De beslissing leidde dinsdag tot controverse en verwarring. 'Het is een vreemd verhaal', reageert de Gentse schepen voor Mobiliteit en Publieke Ruimte Filip Watteeuw (Groen). Hij zegt dat hij voor het eerst in juni 2018 vernam dat er een proefproject liep. 'In april 2019 was er dan een mail over een vergadering daarover, die volgens mij zelfs nooit is door gegaan.' Zelf zat hij nooit met De Lijn samen over het project. Maandagavond meldde een journalist van Belga hem in de marge van de gemeenteraad dat het project niet door gaat.

Het verhaal werd vreemder toen vervolgens bleek dat voor laadpalen in het proefproject geen vergunning nodig is. In januari stelde Vlaams parlementslid Joris Vandenbroucke (sp.a) nog een vraag aan toenmalig Vlaams minister van Openbare Werken en Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) hierover. Die antwoordde dat er een vrijstelling van vergunning is voor de laadpalen in Gent.

Hoogspanningscabines

Dat klopt, zegt De Lijn in een reactie, maar voor de hoogspanningscabines en sturingskasten die bij de laadpalen horen, is er wel een vergunning nodig. 

'Binnen de voorbereidingsperiode van het pilootproject met de elektrische bussen werd er geen vergelijk gevonden over een locatie waar de laadinfrastructuur zou kunnen komen in het Gentse', legt Anneliese Meynaerts, woordvoerster van De Lijn, uit. 'Omwille van het tijdsbestek is daarom gekozen om ons voor het pilootproject verder te concentreren op de andere 2 steden, Leuven en Gent.'

Ook met die info neemt Watteeuw geen genoegen. Hij zegt dat hij dinsdag liet navragen of er bij de stad Gent een probleem is met een vergunning voor hoogspanningscabines of sturingskasten en zegt dat er geen zo'n probleem is.

Ghelamco

Watteeuw informeerde zich dinsdag over het dossier en zegt dat De Lijn een laadstation onderzocht op gronden van Ghelamco en aan de Blaarmeersen. Volgens zijn informatie vond De Lijn dat Ghelamco te veel geld vroeg, waardoor de onderhandelingen afsprongen. Aan de Blaarmeersen moest over een grote afstand een elektriciteitsleiding worden aangelegd, wat te veel kostte.

'Ik betreur dit', zegt Watteeuw, die dinsdag belde met de directie van De Lijn. ''Op geen enkel moment is er een signaal gegeven dat er een probleem is. Ik hoop dat dit proefproject kan doorgaan.'

2025

Dat het proefproject sneuvelt, belet niet dat er in de toekomst in Gent elektrische bussen komen, zegt de woordvoerster van De Lijn. 'Tegen 2025 is het de bedoeling dat er in de dertien Vlaamse centrumsteden elektrisch zal worden gereden, ook in Gent.'

Daarvoor zijn 900 elektrische bussen nodig. Maar de financiering voor de aankoop van die voertuigen is nog niet rond en in het nieuwe Vlaamse regeerakkoord wordt over de aangekondigde omslag niet gesproken.

Brussel en Amsterdam

De Lijn zet het proefproject nu voort in Antwerpen en Leuven. Ook in Brussel lijkt de ontplooiing van een elektrisch wagenpark alvast minder problematisch. Daar bestelde openbaarvervoermaatschappij MIVB ruim 100 hybride bussen en meer dan 30 volledig elektrische bussen.

In Nederland plaatste mobiliteitsbedrijf Transdev vorige week nog een bestelling van 156 elektrische bussen voor het openbaar vervoer in de regio Amsterdam.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect

Gesponsorde berichten

n