Discussie over grond vertraagt verkoop Blue-Bike

©BELGA

Vlaanderen wil de blauwe deelfietsen van de NMBS overnemen. Maar de aanhoudende discussie over de eigendom van de gronden remt de groeiplannen van Blue-Bike af.

De verkoop van Blue-Bike, de blauwe deelfietsen van de NMBS, blijft aanslepen. De NMBS maakte vorig jaar na lang twijfelen duidelijk dat ze haar aandeel van 52 procent in het deelfietsenproject kwijt wil.

De overname van Blue-Bike zou nu via Optimobil Vlaanderen, de Vlaamse afdeling van Cambio, lopen. De Lijn heeft 87 procent van Optimobil Vlaanderen in handen. De rest zit bij Optimobil Belgium, dat eigendom is van Cambio Duitsland, de automobilistenvereniging VAB, Taxistop en de NMBS. Zo zou het spoorbedrijf toch verbonden blijven met de blauwe fietsen.

Maar de overnamegesprekken raken maar niet afgerond. ‘We zijn ook bereid om enige toegevingen te doen, maar de discussie gaat nog over het eigendomsrecht van de gronden waar die Blue-bike-verdeelcentra momenteel zijn’, aldus Weyts. De verhuurlocaties van de fietsen liggen meestal in de treinstations, die uiteraard eigendom zijn van de NMBS. ‘Voor mij is het vanzelfsprekend dat er een soort erfpacht wordt overeengekomen, veeleer dan dat we die gronden zouden moeten verwerven’, aldus Weyts.

Ook andere knelpunten zijn moeilijk te ontwarren. Zo is de vraag wat er zal gebeuren met de drie Waalse en vier Brusselse Blue-Bike stations. Het is moeilijk in te beelden dat De Lijn deelfietsen zou verhuren in Charleroi of Namen. De NMBS, waar aan Franstalige kant al langer scepscis over de blauwe fietsen heerst, staat dan ook niet te springen om Blue-Bike aan De Lijn te verkopen. Mogelijk wordt de Waalse TEC, die een kleine aandeelhouder van Blue-Bike blijft, daarvoor verantwoordelijk.

Het is onduidelijk wanneer de overname in kannen en kruiken zal zijn. Blue-Bike heeft in elk geval geen tijd te verliezen. Verschillende steden, die vaak met lege uitleenstations kampen, willen hun aanbod snel uitbreiden. Het deelplatform wil zijn aantal stations tegen 2020 verdubbelen tot 115. Zijn klantenbestand moet meer dan verdriedubbelen tot 55.000. Het bedrijf stelde zijn aandeelhouders daarom al in 2016 een kapitaalverhoging voor. Maar door het getreuzel van de NMBS liggen alle groeiplannen op het ijs.

De NMBS wilde geen commentaar kwijt.


 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content