Duits spoor stevent af op schuld van 20 miljard

Rüdiger Grube herschikt zijn directiecomité, maar blijft zelf wel aan. ©© Wolfgang Kumm/dpa/Corbis

Europa's grootste spoorgroep raakt steeds dieper in de schulden. Deutsche Bahn gaat daarom op zoek naar geld uit de privé-sector.

De Belgische spoorwegen (NMBS en Infrabel) stevenen af op een schuldenberg van 5 miljard, maar Deutsche Bahn - de grootste spoorgroep van Europa - doet nauwelijks beter. Einde juni stond de teller bij onze oosterburen op 19,2 miljard of ruim 300 miljoen meer dan een jaar eerder. DB draait wel een omzet die circa vijf keer hoger ligt.

Mede als gevolg van de resem stakingen op het Duitse net, vooral van de machinisten, halveerde de nettowinst over het eerste halfjaar tot 391 miljoen op een omzet van 19,96 miljard euro. Die cijfers omvatten alle reizigersverkeer, maar ook het beheer van de infrastructuur en alle goederen- en logistieke activiteiten.

Deutsche Bahn slaagt er al jaren niet meer in om zijn budget te halen. De groep kan niet meer alle nodige investeringen zelf financieren en gaat op zoek naar privé-investeerders. Een beursgang, waar al sinds 2000 sprake van is, is niet meer aan de orde. CEO Rüdiger Grube zet wel de deur open voor een gedeeltelijke privatisering van DB Arriva en DB Schenker Logistics. Arriva biedt trein- en busdiensten aan buiten Duitsland, DB Schenker Logistics is een van de grootste logistieke dienstverleners van de wereld. Daarnaast gaat de groep dit najaar minstens 1,5 miljard lenen.

Er rollen ook koppen binnen het directiecomité. Rüdiger zelf blijft opmerkelijk genoeg het vertrouwen genieten van de raad van bestuur (Aufsichtsrat), maar het management wordt helemaal door mekaar geschud. Het aantal directeuren zakt van acht naar zes. Bijkomende besparingen binnen de administratie van de groep moeten tegen 2020 een extra besparing van 700 miljoen euro opleveren.

'Met deze reorganisatie verzekeren we de toekomst van Deutsche Bahn. Met de recepten uit het verleden zou dat niet lukken', aldus Utz-Hellmuth Felcht, voorzitter van de Aufsichtsrat. Grube treedt hem bij: 'De DB zal slanker, sneller, efficiënter en nog meer klantgericht worden'. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud