E-bikefabrikant Cowboy haalt 4 miljoen pond op met crowdfunding

Cowboy probeert met een hip design vooral stadsmensen aan te spreken. ©RV DOC

De crowdfundingactie van de Brusselse e-bikeproducent Cowboy is afgelopen. Het bedrijf haalde - na een korte pauze op aansturen van de toezichthouder FSMA - in een maand ruim 4 miljoen pond (4,7 miljoen euro) op.

Cowboy, dat gewaardeerd wordt op 60 miljoen euro, haalde in december in twaalf minuten het initiële doelbedrag van 1,2 miljoen pond (1,4 miljoen euro). Nadat de producent van e-bikes in vijf dagen de kaap van 3 miljoen pond haalde, moest het de actie even stilleggen op aansturen van de financiële toezichthouder FSMA. Die had twijfels bij de informatie die de potentiële investeerders kregen: zo was het niet duidelijk in wat voor een financieel instrument investeerders geld staken en wie dat effect precies uitgaf. 

12 minuten
Crowdfunding
In amper twaalf minuten haalde Cowboy het initiële doelbedrag van 1,2 miljoen pond op.

Na een herstart klokt Cowboy woensdag af op 4.086.239 pond, afkomstig van 3.155 investeerders uit 70 landen. De Brusselse start-up werkte voor de crowdfundingcampagne, waarbij naast investeerders ook particulieren aandelen konden kopen, samen met het platform Crowdcube.

'Wie geld investeert, wordt technisch gezien geen directe mede-eigenaar', zegt Charles Van Haverbeke, de COO van Cowboy. 'Het is Crowdcube dat aandeelhouder wordt, en de investeerders kopen via dat fonds rechten. Op die manier kunnen ze wel aandelen krijgen als er ooit een verkoop of beursgang komt.' Een dividend is op dit moment niet aan de orde. 

Expansie

Cowboy is opgericht in april 2018 door drie bekende koppen uit de Belgische start-upwereld: Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti. Roose en Slaoui waren CEO en COO bij de maaltijdbezorgdienst Take Eat Easy, die door Deliveroo uit de markt werd geknikkerd. Goretti richtte mee de Uber-variant Djump op, die in 2015 overgenomen werd.

Afgelopen jaar haalden we 10 miljoen euro omzet, volgend jaar willen we dat verdrie- tot verviervoudigen.
Charles Van Haverbeke
COO Cowboy

Met het kapitaal wil Cowboy inzetten op de expansie in Europa en zijn gamma uitbreiden, met een vrouwenfiets als prioriteit. Het wil dit jaar ook fysiek aanwezig zijn in nieuwe steden zoals Amsterdam, Berlijn en Parijs. 'De vraag is wel hoe', nuanceert Van Haverbeke. 'Dat kan in de vorm van een flagshipstore of via pop-ups. We onderzoeken de mogelijkheden.'

Het merk boekte vorig jaar een verlies van 3 miljoen euro, omdat 'sterke groei hand in hand gaat met grote investeringen'. Cowboy zegt in 2020 minder explosief te willen groeien. 'Dit jaar is waarschijnlijk te nipt, maar in 2021 willen we break-even draaien', zegt Van Haverbeke. 'Afgelopen jaar haalden we 10 miljoen euro omzet, in 2020 willen we dat minstens verdrievoudigen.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect