E-bikes van Cowboy niet langer uitsluitend online te koop

Cowboy-gebruikers kunnen een app downloaden op hun smartphone, die eenmaal bevestigd op de fiets een soort dashboard met gps en livestatistieken is. ©Tim Dirven

Cowboy, de Brusselse producent van elektrische fietsen, breidt uit in Europa. De hippe fietsen zijn voortaan ook te koop bij de retailers Fiets!, Fnac en Decathlon.

E-bikefabrikant Cowboy boort nieuwe markten aan. Tegen eind deze maand zal de fiets, die met zijn strakke en hippe uiterlijk mikt op stadsmensen, verkrijgbaar zijn in Italië en Spanje. Vorig jaar haalde de start-up een stevige 10 miljoen euro op om actief te kunnen worden in Frankrijk, Nederland, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Dat brengt de teller op negen landen. 

De e-bike van Cowboy

> Op de markt: sinds april 2018.

> Prijs: 1.990 euro.

> Gewicht: 16 kilogram.

> Autonomie: de batterij gaat tot 70 uur mee en heeft 3,5 uur nodig om op te laden.

> App: met de smartphone bevestigd op de fiets toont een app een soort dashboard met gps en livestatistieken.

 

 

De fiets was aanvankelijk alleen online te koop via de website van Cowboy. Nu biedt Cowboy zijn fietsen in België ook aan bij enkele retailers. De elektrische fiets is verkrijgbaar in 20 filialen van Fnac, Fiets! en Decathlon. Voor een Cowboy-fiets betaal je een kleine 2.000 euro, een vrij hoog bedrag voor een budget keten als Decathlon. Zal de hippe fiets aanslaan bij zo’n divers publiek?

‘Dit is een test’, zegt Charles Van Haverbeke, operationeel directeur bij Cowboy. ‘Decathlon is een belangrijke speler op de sportmarkt en snijdt een ander en vooral breder publiek aan dan het meer gespecialiseerde Fiets! en het premium lifestyle aanbod van Fnac. De Cowboy-fietsen waren nooit bedoeld als nicheproduct. We willen zo veel mogelijk volk bereiken, zoals onze expansieplannen ook tonen. Dit is een goede manier om onze marketingtechnieken te evalueren en te finetunen.’

Groei

De e-bikes van Cowboy zijn vanaf nu te koop bij Fnac. ©Cowboy

'We hebben de verkoop in 2019 vervijfvoudigd in vergelijking met het jaar ervoor', zegt Adrien Roose, CEO en medeoprichter van Cowboy. 'Om die groei verder te zetten, bekijken we alle mogelijke distributiekanalen, waaronder retail. Als de test in België goed verloopt, is er een groot potentieel om snel op te schalen, ook in andere markten.' Op piekmomenten voorziet Cowboy eigen mensen in de Fnac-winkels om het personeel bij te staan.

Blijven uitbreiden en investeren lijkt een risico, want de fietsenmaker rapporteerde in september een nettoverlies van 3 miljoen euro. ‘Exponentiële groei vraagt om investeringen’, zegt Van Haverbeke. ‘We hebben fors geïnvesteerd in de  Europese landen waar e-bikes het populairst zijn - Duitsland is onze belangrijkste markt. De nieuwe uitbreiding is van een ander kaliber en vergt minder cash.’

De Cowboy-fietsen waren nooit bedoeld als nicheproduct. We willen zo veel mogelijk volk bereiken.
Charles Van Haverbeke
COO Cowboy

Bij de vorige expansie investeerde de Cowboy-clan fors in hardware, software en marketing om zijn fietsen internationaal te kunnen  aanprijzen. Het personeelsbestand werd bijna verdriedubbeld en de website, de app en de communicatiedienst werden ook beschikbaar in het Duits, naast het Nederlands, het Frans en het Engels.

Diezelfde service komt er niet meteen voor Italië en Spanje. Ook op de testservice, waarbij een Cowboy-medewerker langskomt met een fiets voor wie een proefritje wil maken, wordt in de zuidelijke landen in eerste instantie bespaard. ‘Het is aftasten of Cowboy aanslaat op die markten. We gaan niet méér investeren in de landen waarvan we weten dat we er niet evenveel fietsen verkopen.’ Daarom blijven de kosten beperkt tot ‘enkele duizenden  euro’s’.

Band met de klant

Adrien Roose, CEO en mede-oprichter van Cowboy. ©Cowboy

Cowboy is opgericht in april 2018 door drie bekende koppen uit de Belgische start-upwereld: Adrien Roose, Karim Slaoui en Tanguy Goretti. Roose en Slaoui waren CEO en COO bij de maaltijdbezorgdienst Take Eat Easy, die door Deliveroo uit de markt werd geknikkerd. Goretti richtte mee de Uber-variant Djump op, die in 2015 overgenomen werd.

Het Brusselse groeibedrijf gaat prat op zijn band met de klant. Cowboy-gebruikers kunnen een app downloaden op hun smartphone, die eenmaal bevestigd op de fiets een soort dashboard met gps en livestatistieken is. ‘We willen toepassen wat we in onze vorige ondernemingen hebben geleerd’, zei Goretti vorig jaar aan De Tijd. ‘Er moet een een-op-eenrelatie met de klant-zijn, zowel voor en tijdens als na de verkoop.’

Amsterdam, Parijs en Berlijn

In het buitenland kunnen op termijn ook deals met retailers gesloten worden, maar dat is nog niet voor meteen. Cowboy werkt wel al samen met enkele lokale fietsenhandelaars, voor service en klantenondersteuning. ‘In de toekomst moeten geïnteresseerde klanten ook internationaal in winkels terechtkunnen. Maar voorlopig kunnen Cowboy- eigenaars voor onderhoud en andere gebruiksvragen al terecht bij onze servicepartners

x5
Verkoop
'We hebben de verkoop in 2019 vervijfvoudigd in vergelijking met het jaar ervoor', zegt Adrien Roose, CEO en mede-oprichter van Cowboy.

En meer eigen Cowboy-winkels, zoals die in de Brusselse Dansaertwijk? ‘Volgend jaar mikken we op één à drie nieuwe Cowboy-winkels. Ons oog is gevallen op Parijs, Amsterdam en Berlijn.’ Toch forse investeringsplannen dan? Over een nieuwe kapitaalinjectie blijft Van Haverbeke vaag. ‘Voor zo’n winkel heb je snel een half miljoen euro nodig. Om onze snelle groei te ondersteunen zijn we voortdurend op zoek naar mogelijke partners.’

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud