Eerste stap naar Nicaraguakanaal

Een veerboot op Lago Cocibolca in Nicaragua met op de achtergrond de vulkaan Concepción (Foto Reuters)

Terwijl de modernisering van het Panamakanaal met rasse schreden vordert en het kanaal zich opmaakt om in 2014 zijn honderdste verjaardag te vieren, wil Nicaragua de komende tien jaar zelf een concurrerende verbindingsweg tussen de Stille en de Atlantische Oceaan graven. Het parlement heeft dinsdag het wettelijk kader voor het toekomstige Nicaraguakanaal geschapen.

Het congres van Nicaragua keurde met een grote meerderheid - 85 stemmen op 91 - een wetsvoorstel goed dat de aanleg van een 200 kilometer lang kanaal tussen beide oceanen behelst. De nieuwe wet voorziet in de oprichting van een kanaalautoriteit waarvan de zes leden benoemd zullen worden door de president van Nicaragua, de linkse Daniel Ortega. Ze blijven tien jaar in functie, tot het kanaal klaar is, en zullen onder meer de fondsen beheren die aangebracht worden door landen en bedrijven die in het project investeren. De totale investering wordt geraamd op 30 miljard dollar.

Welke route het Nicaraguakanaal zal volgen, ligt nog niet vast. Zes trajecten liggen ter studie voor. Ze maken allemaal gebruik van het ‘Lago de Nicaragua’, een groot meer dat 32 meter boven het zeeniveau ligt. Van de Atlantische Oceaan tot het meer kunnen verscheidene rivieren gevolgd worden. De ene lijkt al geschikter dan de andere. De Río San Juan, in het zuiden van het land, heeft als nadeel dat hij op de grens met buurland Costa Rica ligt en dat er al jaren onenigheid is over de precieze ligging van de grens.

Midden-Amerika

De interesse in een zeekanaal door Nicaragua is niet nieuw. Al in de koloniale tijden werd de mogelijkheid geopperd een maritieme verbindingsweg aan te leggen door het smalle Midden-Amerika. Zo zouden de reistijden van schepen fel ingekort worden. Als mogelijke plaatsen werden Panama, Nicaragua en de landengte van Tehuantepec in Mexico genoemd.

In de 19de eeuw dachten vooral de Verenigde Staten ernstig na over de mogelijke aanleg van een kanaal door Nicaragua. Er werd zelfs een ‘Nicaraguan Canal Commission’ opgericht. De plannen waren al een heel eind gevorderd toen zich een buitenkans voordeed: het Franse Panamakanaalproject strandde en de VS konden het in 1902 voor een interessante prijs overkopen. Dat project brachten ze begin 1914 tot een goed einde.

Armoede

Het Panamakanaal heeft echter zijn beperkingen door de afmetingen van de sluizen. Door de nieuwe sluizen die in aanbouw zijn, zullen veel grotere schepen de vaarweg kunnen nemen, maar reuzenschepen moeten toch omvaren. Daarom is de interesse voor een alternatieve verbinding opnieuw toegenomen. Er zou onder meer interesse zijn van China, Venezuela, Brazilië, Rusland, Japan en Zuid-Korea.

President Ortega is vooral geïnteresseerd in het financiële plaatje. Het Panamakanaal heeft Panama, sinds het in 1999 door de VS werd overgedragen, meer dan 6 miljard dollar aan inkomsten opgeleverd. Bijkomende middelen zou Nicaragua, dat na Haïti het armste land van Midden-Amerika is, goed kunnen gebruiken. Volgens de Wereldbank bedroeg het bruto binnenlands product van Nicaragua in 2010 6,5 miljard dollar.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud