Euronav boekt eerste winst in 12 kwartalen

©BELGA

Euronav heeft het eerste kwartaal besloten met een kleine nettowinst van 1,4 miljoen dollar. Het is de eerste winst voor de Belgische tankerrederij in 12 kwartalen. Ze is te danken aan betere gemiddelde vrachttarieven voor grote olietankers.

In het eerste kwartaal van 2013 verscheen nog een verlies van 10,7 miljoen dollar in de boeken. Het winstcijfer van 1,4 miljoen dollar is een fractie beter dan analist Wouter Vanderhaeghen van KBC Securities had verwacht. Hij rekende op 1,2 miljoen dollar. Zijn collega Quirijn Mulder van ING had hoogstens break-even verwacht.

Het nettoresultaat had nog gevoelig hoger kunnen uitkomen. De overname van de VLCC-vloot van Maersk en de financiering van deze grote deal zorgde echter voor 5 miljoen dollar eenmalige kosten. 'Zonder die kosten hadden we op 6,5 miljoen dollar kunnen uitkomen, wat een groot verschil zou hebben gemaakt', lichtte financieel directeur Hugo De Stoop toe.

Euronav volgt sinds 1 januari overigens de nieuwe boekhoudkundige normen IFRS 10 en IFRS 11. Hierdoor past Euronav een andere methode toe om joint ventures in de resultatenrekening te verwerken. Vroeger telden die voor het volle pond mee, alleen in het onderste lijntje - het groepsresultaat - werden de minderheidsbelangen afgetrokken. Nu telt Euronav op alle lijntjes van de resultatenrekening alleen het eigen belang in de joint venture mee.

Was de oude methode nog toegepast, dan zou de bedrijfswinst voor waardeverminderingen en afschrijvingen (ebitda) uitgekomen zijn op 64,1 miljoen dollar en de bedrijfswinst (ebit) op 23,5 miljoen dollar. Nu staat er respectievelijk 47,3 en 13,9 miljoen dollar in de resultatenrekening. Op het groepsresultaat is er geen impact.

In het eerste kwartaal lagen de gemiddelde tijdsbevrachtingstarieven in ieder geval een stuk boven die van het jaar voordien. Voor VLCC’s (supertankers van 200.000 tot 320.000 ton) behaalde Euronav op de spotmarkt een gemiddeld tarief van 34.777 dollar, voor Suezmax tankers (120.000 – 200.000 ton) was dat 26.800 dollar. Ter vergelijking: een jaar eerder bedroegen de gemiddelde vrachttarieven slechts 21.000 en 16.750 dollar per dag.

Overgangsjaar

Voor de rest van het jaar verwacht Euronav dat de tarieven zeer volatiel zullen blijven. Er is nog steeds overcapaciteit op de markt en dat zal op de tarieven blijven wegen. Anderzijds wordt er meer olie vervoerd vanuit de Arabische Golf en West-Afrika naar India en China, wat resulteert in meer tonmijlen. Dat zorgt voor een beter evenwicht tussen vraag en aanbod. De toestand op de tankermarkt zou dus in de loop van het jaar en in 2015 verder moeten verbeteren.

'Na een zeer slecht 2013 mag je niet onmiddellijk een goed 2014 verwachten. Dit jaar wordt een overgangsjaar', merkt De Stoop nog op.

Kaombo

In het persbericht over de eerstekwartaalcijfers vermeldt Euronav ook nog een belangrijke deal, echter zonder te vermelden met wie die werd gesloten. In de markt is echter algemeen geweten dat Total de tegenpartij is.

Het gaat om de VLCC's Olympia en Antarctica, twee supertankers van meer dan 300.000 ton die respectievelijk in 2008 en 2009 werden gebouwd. In januari 2011 nam Total een aankoopoptie op beide schepen en betaalde daarbij per schip 10 miljoen dollar voorschot. Het is de bedoeling de VLCC's te verbouwen tot FPSO's (floating production storage and offloading units) en ze in te zetten in het Kaombo-project in Angola.

Nu laat Euronav weten dat de schepen verkocht worden voor in totaal 178 miljoen dollar. De rederij zal op deze deal in het tweede kwartaal echter een minwaarde van 6,5 miljoen dollar moeten boeken.

Dat kan verkeerdelijk de indruk wekken dat Euronav aan deze deal een beetje zijn broek scheurt, maar niets is minder waar. De huidige marktwaarde van een schip uit 2009 bedraagt momenteel immers 70 miljoen dollar en die van een tanker uit 2008 65 miljoen, legt De Stoop uit. Maar in plaats van voor 135 miljoen verkoopt Euronav de schepen voor 178 miljoen, dus met 'een enorme surpluswaarde'. 'Dit is een fantastische deal en ik verwacht een zeer positieve reactie van de markt', besluit de financieel directeur. 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud