Euronav boekt fors kwartaalverlies

De Belgische olietankerrederij Euronav van de familie Saverys sloot het derde kwartaal af met een nettoverlies van 35 miljoen dollar. Dat is iets minder dan verwacht. Het forse verlies is te wijten aan de dalende vraag naar ruwe olie en de lage verhuurtarieven. Ook het vierde kwartaal wordt geen vetpot.

2012 wordt geen hoerajaar voor Euronav. De olietankerrederij boekte in het eerste semester al 20 miljoen dollar verlies en in het derde kwartaal komt daar nog eens 35 miljoen dollar bij. Dat is in totaal 10 miljoen euro meer verlies dan in het annus horribilis 2011. Analisten gingen zelfs uit van 38 miljoen dollar nettoverlies.

Operationeel ging de rederij van Marc Saverys in het derde kwartaal 20,7 miljoen dollar in het rood. Dat is fors slechter dan in het eerste halfjaar toen nog 10 miljoen bedrijfswinst werd geboekt. Volgens het bedrijf liggen verschillende oorzaken aan de oorsprong. De vraag naar ruwe olie daalde vooral vanuit de Golfstaten in het Midden-Oosten en dat heeft, zo zegt het bedrijf in een mededeling, alles te maken met de wereldwijde economische vertraging en het seizonensgebonden onderhoud bij de raffinaderijen. Dat zorgde voor overcapaciteit want het aantal inzetbare schepen nam toe. Sinds begin dit jaar is het aantal beschikbare schepen om olietranport uit te voeren nog gestegen en er komen nog steeds nieuwe schepen op de markt. De lichte heropleving in het verschroten van oude schepen is onvoldoende om het evenwicht tussen vraag en aanbod van schepen te herstellen.

De tarieven voor de grote supertankers blijven, aldus het bedrijf, uitzonderlijk laag voor de tijd van het jaar. Gemiddeld rekent Euronav voor het vierde kwartaal op chartertarieven van 11.100 dollar per dag per schip. In het derde kwartaal lagen de gemiddelde tarieven iets hoger op 11.500 dollar per dag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud