Advertentie

Euronav bundelt krachten met concurrent Frontline

Een moderne VLCC van Frontline ©Frontline

Frontline, ’s werelds grootste tankerrederij, en Tankers International (TI), de pool waarbinnen Euronav zijn VLCC’s uitbaat, bundelen hun krachten. Ze brengen hun vloten samen in een nieuwe onderneming, VLCC Chartering.

Door een grotere VLCC-vloot (een VLCC is een olietanker met een capaciteit van 200.000 tot 320.000 ton) te creëren willen ze de flexibiliteit verhogen en verschepers meer mogelijkheden bieden, naast een enkel contactpunt.

Omdat door de samenwerking de scheepsreizen beter op elkaar kunnen worden afgestemd, zou de samenwerking ook de kosten moeten doen dalen en de opbrengsten per schip doen stijgen. Een gelukkig gevolg van het geoptimaliseerd scheepsgebruik is een lager brandstofverbruik en dus een lagere uitstoot van schadelijke stoffen.

VLCC Chartering krijgt toegang tot de VLCC-vloten van zowel Frontline als de TI-pool, en zal voor elke lading steeds het meest geschikte schip trachten te vinden. Omdat de tankers van minder ver en minder snel moeten varen om lading in te nemen, zal het brandstofverbruik dalen. Scheepsdiesel is de voorbije jaren sterk in prijs gestegen, zodat brandstofkosten een aanzienlijk deel vormen van de kosten van een scheepvaartmaatschappij. Frontline brengt 28 VLCC's in in het nieuwe samenwerkingsverband. de Tankers International pool baat 39 schepen uit. Dat brengt de totale vloot op 67 VLCC's of ongeveer tien procent van de totale wereldmarkt.

VLCC Chartering is gezamenlijk in handen van Frontline en TI en gaat op 6 oktober van start. De leden van de TI-pool zijn Euronav , Oak Maritime, Overseas Shipholding Group (OSG) en Reederei Nord.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud