Euronav haalt opnieuw tanker uit de vaart

©BELGA

Met de verkoop van de Felicity neemt de olietankerrederij een beetje overaanbod uit de markt weg.

Euronav , sinds de overname van het Amerikaanse Gener8 de grootste onafhankelijke olietankerrederij ter wereld, verkoopt de tien jaar oude Suezmax-tanker Felicity. 

De verkoop zal de resultaten geen boost geven, integendeel. Over het vierde kwartaal van 2018 boekt Euronav een minwaarde van 3 miljoen dollar op de transactie. Dankzij de verkoop zal de reder wel over 21 miljoen dollar extra cash beschikken. 

Waarom verkopen met een minwaarde? Euronav slaat zo een dub­bel­slag. Ten eerste blijft de groep haar vloot verjongen. Zo'n jonge vloot is niet alleen energiezuiniger, maar zal de komende jaren ook een concurrentieel voordeel zijn als strengere milieuvoorschriften voor de sector gelden en rivalen oude schepen naar de schroothoop moeten brengen. 

1,25
Eén tanker, veel vaten
De Felicity kan het equivalent van zo'n 1,25 miljoen vaten ruwe olie drijvende houden

Ten tweede helpt Euronav een beetje de overcapaciteit in de sector te milderen. 'Dit is de achtste tanker die we voor een offshoreproject inzetten', stipt CEO Paddy Rodgers aan. 

De koper van de Felicity is een uitbater van buitengaatse boorplatformen. Het schip wordt ingezet om opgepompte ruwe olie tijdelijk op te slaan. De Felicity kan zo'n 158.000 ton boven water houden. Om een idee te geven: dat is het equivalent van zo'n 1,25 miljoen vaten ruwe olie. 

Diepe crisis

Door het overaanbod gaat de olietankersector door een diepe crisis, die ook Euronav diep in de rode cijfers duwt. De groep maakt wel van de nood een deugd door goedkoop geld in te slaan om zoals - in het geval van Gener8 - tegen interessante prijzen deals te sluiten. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud