Euronav-partner in zware storm

Een anonieme tanker in de straat van Hormoez - Foto EPA

De Amerikaanse tankerrederij Overseas Shipholding Group (OSG), die een van de grootste tankervloten ter wereld uitbaat, gaat mogelijk Chapter 11 aanvragen. OSG is een partner van Euronav in de Tankers International-pool.

Vrijdag maakte OSG bekend dat als gevolg van een belastingprobleem de financiële rekeningen van de voorbije drie jaar niet langer betrouwbaar zijn. Het probleem heeft te maken met de manier waarop operaties tussen de hoofdzetel en de buitenlandse dochters boekhoudkundig zijn verwerkt. OSG onderzoekt of de resultaten voor die periodes opnieuw opgesteld moeten worden.

Om deze en andere redenen - o.m. onderhandelingen met de banken-schuldeisers - bekijkt de Amerikaanse tankerrederij diverse strategische opties, waaronder het aanvragen van Chapter 11. Dat zou OSG bescherming bieden tegen zijn schuldeisers, om intussen orde op zaken te stellen.

OSG werd in 1948 opgericht in New York en is met een vloot van 111 olietankers een van de grootste tankerrederijen in de wereld. Bij OSG werken zowat 3.600 mensen. Net als alle tankerrederijen beleeft OSG moeilijke tijden. Door de snelle aangroei van de tankervloot en de tragere groei van de wereldeconomie is overcapaciteit ontstaan. Het zal nog enkele jaren duren vooraleer die door de markt is geabsorbeerd. De vrachttarieven staan daardoor sterk onder druk en veel rederijen varen met verlies.

OSG was de voorbije twee jaar verlieslatend. Vorig jaar leed de rederij een verlies van 193 miljoen dollar op een omzet van 1 miljard dollar.

Het OSG-verhaal heeft ook een Belgisch luik. OSG is immers een van de partners in de pool Tankers International (TI) waar ook Euronav deel van uitmaakt. In totaal brengen acht rederijen hun tankers samen in de pool, om die efficiënter uit te baten en aan commerciële slagkracht te winnen. Volgens Wouter Vanderhaeghen, analist bij KBC Securities, is de impact van de problemen van OSG op TI en Euronav niet direct in te schatten. Op korte termijn kan er enige commerciële impact zijn op de pool, denkt hij, maar op langere termijn is het beeld minder duidelijk. Mogelijk kan de pool enkele schepen verliezen, maar er kunnen zich ook koopjes aandienen voor Euronav.

Het aandeel OSG kelderde maandag in New York 62,15 procent tot 1,23 dollar. Een jaar eerder kostte een aandeel nog rond de 13 dollar. De hele scheepvaartmaatschappij is nog amper 38 miljoen dollar waard.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud