Euronav wil nog groter worden

Paddy Rodgers, de CEO van Euronav, wil de vloot van de tankerrederij nog verder uitbreiden. ©Dries Luyten

Euronav is nu al de grootste beursgenoteerde tankerrederij ter wereld, maar wil zijn vloot nog verder uitbreiden, zegt topman Paddy Rodgers in een interview.

Begin vorig jaar verraste Euronav vriend en vijand door in één klap 15 moderne supertankers over te kopen van het Deense Maersk. Later dat jaar kocht de Belgische rederij - deels in handen van Marc en Virginie Saverys - nog eens vier splinternieuwe tankers en ook in 2015 werd de vloot verder uitgebouwd.

Dat is echter geen eindpunt, geeft CEO Paddy Rodgers te kennen. 'Ik ben enorm ambitieus. Als we tegen een redelijke prijs kunnen groeien, is er geen reden om onze vloot niet verder uit te breiden, zolang we het operationeel maar kunnen bolwerken.'

Qua financiering ziet Rodgers niet direct een probleem. Bij de Maersk-deal bewees het management van Euronav inventief te zijn en vlot geld te kunnen ophalen. Het goede trackrecord van de rederij, die de tankercrisis van 2011-2014 zonder kleerscheuren te boven kwam, speelde daarbij zeker een rol.

Een grotere vloot zet in goede tijden een hefboom op de resultaten en dat is vandaag de dag zeker het geval. De tankermarkt is momenteel mooi in evenwicht en dat vertaalt zich in goede, rendabele vrachttarieven. Dankzij de lage prijs is de vraag naar olie sterk en de wereldtankervloot zal de komende twee jaar maar lichtjes aangroeien. Daarna, vanaf 2018, is het een 'zwarte doos'.

Voor Rodgers is dat geen reden tot paniek, enerzijds omdat elke vloot nu eenmaal moet vernieuwd worden, anderzijds omdat de vraag naar olie toeneemt. En dus ook de vraag naar olietransport.

Het volledige interview leest u in De Tijd van dinsdag.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud