Euronav zet koers naar Wall Street

©BELGA

Euronav lanceert een tweede notering in New York. De tankerrederij creëert 13,55 miljoen nieuwe aandelen. Bij grote interesse kan dat aantal 15 procent hoger uitkomen.

Euronav maakte de beursgang in de VS dinsdagmiddag bekend via een persbericht. De notering van het aandeel op Euronext Brussel was sinds 11.40 uur opgeschort en werd om 14 uur hervat.

Om te weten hoeveel de operatie precies opbrengt, moeten we wachten tot de inschrijvingsperiode is afgesloten en de introductieprijs is bepaald. Tegen de slotkoers van maandag (11,13 euro of omgerekend 12,94 dollar) zou dat ongeveer 175 miljoen dollar kunnen zijn. Er is echter een overtoewijzingsoptie van 15 procent voorzien. Als ook daarvoor interesse is, kan de opbrengst van de IPO oplopen tot 200 miljoen dollar.

1. Euronav stelde zijn beursgang in New York midden oktober uit. Nu wordt de draad weer opgepakt. Waarom precies nu?
Egied Verbeeck: De marktomstandigheden moesten goed zijn om naar de New York Stock Exchange te trekken. In november werd alles wat naar olie rook, afgestraft op de beurs. Nu ziet het er weer duidelijk beter uit.


2. Kunt u iets meer zeggen over de timing van de operatie?
Verbeeck: Weinig. De IPO in New York is vandaag gelanceerd. Het is een klassieke IPO met een aanbod van nieuwe aandelen en een inschrijvingsperiode. Er vinden ook road shows plaats, maar daarover wil ik geen commentaar geven.


3. Waarom trekt Euronav naar de New York Stock Exchange?
Verbeeck: We hopen daarmee op een grotere liquiditeit van ons aandeel en op een betere waardering. Je mag ook niet vergeten dat het kapitaal in de Verenigde Staten zit.

 

De nieuwe aandelen zullen op de New York Stock Exchange noteren onder het symbool EURN. Het is de bedoeling om ze later zowel in Brussel als in New York te laten noteren. Belgische aandelen die in New York noteren, doen dat doorgaans in de vorm van een ADR. Dat is een effect dat een aandeel vertegenwoordigt. Bij Euronav is 'het idee een echte dual listing, geen ADR-programma', zegt Egied Verbeeck, lid van het directiecomité. Voor meer bijzonderheden is het nog wat geduld oefenen.

Euronav zegt het geld te zullen gebruiken ‘voor algemene vennootschapsdoeleinden en als werkkapitaal, waaronder mogelijk begrepen de aankoop van bijkomende nieuwe of tweedehandse schepen’. Zekerheid kan de onderneming daarover echter niet geven, aangezien dat afhangt van de markt en van concrete opportuniteiten. 

Waardering

Euronav kondigde begin september aan dat een aanvraag voor een tweede notering was ingediend bij de Amerikaanse beurstoezichthouder SEC, maar zette die plannen midden oktober weer in de koelkast wegens het slechte beursklimaat op dat ogenblik. Tegen De Tijd zei financieel directeur Hugo De Stoop onlangs nog dat alles klaar lag en dat de operatie snel weer kon worden opgestart.

Er zijn diverse redenen waarom Euronav een tweede notering in New York beoogde. Euronext Brussel is sowieso een kleine beurs met een beperkte uitstraling. In Brussel is Euronav - net als de zusterbedrijven CMB en Exmar - bovendien een witte raaf. Het gevolg is dat er maar weinig analisten de tankerrederij volgen en dat de waardering niet ten volle tot haar recht komt.

De beste beurzen voor scheepvaartaandelen zijn New York en Oslo, waarbij de NYSE duidelijk de grootste is. Er noteren tientallen scheepvaartaandelen en je vindt er tientallen gespecialiseerde analisten. Beleggers die interesse hebben in de maritieme sector, richten hun pijlen dan ook op New York. Dat alles resulteert in een hogere liquiditeit en een betere waardering en het is Euronav vooral daarom te doen.

Herstel

De rederij met als referentieaandeelhouders Marc en Virginie Saverys en Peter Livanos, zit in poleposition om daar haar voordeel mee te doen. Sinds de overname van de VLCC-vloot (supertankers) van Maersk begin 2014 en de daaropvolgende aankoop van nog eens vier Maersk-schepen in de zomer is Euronav een van de grootste onafhankelijke tankeroperatoren geworden. Met haar jonge, kwalitatief hoogstaande vloot is de rederij uitstekend geplaatst om volop te profiteren van het herstel in de tankersector.

Dat segment van de wereldscheepvaart maakte drie jaar lang een zware crisis door. Omdat er te veel nieuwe olietankers bijkwamen en de vraag niet volgde, lagen de vrachttarieven jaren na elkaar op lage, onrendabele niveaus. Heel wat spelers kwamen in grote moeilijkheden of moesten het loodje leggen. Euronav wist echter te overleven dankzij een sober beleid. Belangrijk is dat de rederij in die periode ook het vertrouwen van de banken wist te behouden. Dat maakte het mogelijk een reuzendeal als de overname van de tankervloot van Maersk – goed voor 980 miljoen dollar – zonder veel problemen te financieren.

Sinds eind vorig jaar is de toestand in de tankersector opvallend verbeterd. Dat heeft niet alleen met het winterseizoen in het noordelijk halfrond te maken, maar vooral met de sterk gedaalde olieprijs. De brandstofkosten van rederijen zijn een stuk kleiner geworden en de vraag naar olie is toegenomen. Omdat er meer gereden en gevlogen wordt, maar ook omdat China zijn strategische oliereserves aan het opkrikken is.

Ook aan de aanbodzijde – het aantal beschikbare tankers – ziet het er weer goed uit: in 2013 en 2014 is de tankervloot maar licht gegroeid en voor dit jaar wordt zelfs een lichte daling verwacht. Meer werk voor minder schepen resulteert automatisch in hogere vrachttarieven - en in goede resultaten.

 

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud